Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu Oslo - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Oslo

Door: Skuum

Blijf op de hoogte en volg emmy

27 Juni 2009 | Noorwegen, Oslo

Vrijdag 26 juni 2009
Oslofjord-Oslo
Wind NO 3-4
Kaartafstand 15 zeemijl
Vanmorgen rustig aan richting Oslo gezeild. In haven midden in centrum aangelegd. Met dat mooie weer is dat misschien niet heel verstandig. Lijkt wel of we midden tussen de penose beland zijn. Plek is ook vrij onrustig, maar er is dus veel te zien. Hebben stad een beetje verkend. Heel veel pleinen, en heel veel fonteinen. Zijn even naar Museum voor hedendaagse kunst geweest. Het gebouw was vroeger het hoofdgebouw van de Noorse bank. Daarna even naar paleis van de koning gewandeld, en door zijn tuin weer terug naar de haven. Even een supermarkt binnengelopen. Dat is echt een heel goed gesorteerde supermarkt. Kunnen we morgen even goed inkopen doen. Vanavond maar weer eens wat voor de cobb gehaald. En daarna weer aan boord en ons verwonderd over wat er allemaal op de steiger loopt. Er is dit weekend ook een groot homo-evenement. En dat kan je ook aan de bootjes zien. En het is natuurlijk vrijdag, dus uitgaansavond. We hebben nog nooit in zo een lawaaiige haven gelegen. Overal harde muziek, schreeuwende en of bezopen mensen, mensen, bootjes die heen en weer blijven varen, dames in uitgaanstenue op bootjes, incl. hoge hakken.. Het is ondertussen 0.00 uur en nog steeds licht natuurlijk, en het wordt maar niet rustiger. Denk dat we na 2 dagen Oslo weer een poosje volkomen afgekickt zijn van grote steden. Zijn vanavond na eten nog rondje over de kade gelopen. De wijk waar we liggen is vrij nieuw, heel modern, en heel mooi. Mooie waterpartijen, hele aparte huizen, overal zitplaatsen en onderin vindt het uitgangsleven plaats. Eettentjes, kroegjes etc.
Zaterdag 27 juni 2009
Vannacht tot uur of 3 is het onrustig gebleven op de haven. Jan heeft toen aan onze overburen gevraagd of de muziek uitmocht. Toen ik dit de havenmeester de volgende ochtend vertelde, was hij verbaasd dat ze dit nog deden ook. De havenmeester vertelde dat door het mooie weer de Noren de zon naar het hoofd gestegen is. Er zijn vanacht ook vechtpartijen geweest. Volgende week als de vakanties beginnen, dan liggen er veel buitenlanders in deze haven, en dan is het over met het feesten.
Het is vandaag weer een hele hete dag, een brandende zon en geen wind. Zijn naar de wijk Bygdøy gelopen en daar naar Vikingschipmuseum geweest. Ze hadden daar 3 schepen liggen, waarvan schip gevonden in Gokstad het grootst en een echt werkschip geweest is. Hierin lag een man begraven. Het schip uit Oseberg was meer een jacht en hierin werden de resten van 2 vrouwen gevonden. De schepen zijn echt prachtig, en veel groter dan ik verwacht had. Daarna naar de pont om weer naar de overkant te varen. Daar ben ik even door Akerhus Slott gelopen. Dit staat heel hoog en je hebt daar vanuit een prachtig uitzicht over het Oslofjord.
Aan eind van de middag naar Viggelandsparken gefiest. Dit is een heel groot park, waar 212 beelden van Gustav Vigeland staan. En niet gewoon maar beelden, de monoliet is echt magnifiek. Hieromheen staan 36 granieten beelden, die de cycli van leven en relaties uitbeelden. En er zijn er bij die echt adembenemend mooi zijn.
Vanavond niet gekookt maar een bordje met zalm, aardappelsalade, komkommer tomaatjes en garnalen gemaakt.

• 29 Juni 2009 - 08:23

Gerrit:

Wat een heerlijke verslagen weer. We reizen bijna mee. Het doel bereikt en nu langzaam terug.Veel plezier, avontuur en behouden vaart.

• 01 Juli 2009 - 15:35

Andrea:

Dank je voor het mooie reisverslag. Ik heb nog ff gegoogled op Viggelandesparken, indrukwekkend. Mooie rotspartijen in Glutto zag ik op de foto's. Groetjes Andrea

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Zeilseizoen 2009

Hebben Zweedse westkust en Oslo gedaan.

29 Augustus 2009

Avernakø

24 Augustus 2009

Ærøskøbing
emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.