Stralsund - Reisverslag uit Warnemünde, Duitsland van emmy Konst - WaarBenJij.nu Stralsund - Reisverslag uit Warnemünde, Duitsland van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Stralsund

Blijf op de hoogte en volg emmy

17 Juni 2015 | Duitsland, Warnemünde

Woensdag 17 juni 2015
Warnemünde-Stralsund Wind: W4 Afgelegde afstand: 56nm
Om 6 uur opgestaan want we moesten een aardige afstand afleggen, en vanavond wordt al wkr 6 en regen verwacht, en dat kan natuurlijk ook eerder komen. Vanmorgen koud begin, met veel lagen aan, maar in de loop van de dag konden er wat lagen afgepeld worden. Ruime wind in het zonnetje is toch wel comfortabel.
De verrassing van de dag waren zo’n 6 dolfijnen die een mijltje of 3 mee zwommen en voor de boeg capriolen uithaalden. Fantastisch!
In de haven van Stralsund was een invasie van Denen. Bleek een eskader van de Deense Cruiser Club te zijn die met 43 boten rondje Baltic doen. Gezellig hoor, zoveel Denen.
Vanavond wedstrijd van de Segelverein Stralsund. Zo’n 40 boten die vanaf de havenpier gestart worden, met veel publiek.
Jammer genoeg was er niet veel wind. Goeie starters zijn het ook niet. Maar leuk schouwspel, zo vlak voor je neus.

Donderdag 18 juni 2015
Vandaag dus harde wind, die vooral vanmiddag aardig doorzette.
Wel te varen, maar geen prettig weer, af en toe beetje regen.
Zijn weer even in de Nikolaikirche geweest. Vorige keer stond er veel in de steigers. Dit is toch wel een van de mooiste kerken die we gezien hebben. Net toen wij er waren trad er een koor op, het jeugdkoor RHS Markkleeberg met motetten en koorliederen en er werd even op het koororgel gespeeld.
Verder hebben we natuurlijk wat rondgefietst en s ‘avonds uit eten geweest bij Fritz, een trendy tentje aan de haven.

Vrijdag 19 juni 2015
Vanmorgen was er uittocht van de Denen. Werden gewekt door de boegschroef van de buurman, een Beneteau 46 die er moeilijk uitkwam door zijn lengte. Hij noemde het een early-mornig excersise, Jan een wake up call. Wij hebben de knoop doorgehakt en denken maandag terug naar Denemarken te zeilen. De wind blijft komende tijd voornamelijk in de noord-west hoek zitten, er wordt nogal wat regen voorspelt, dus lijkt het ons niet verstandig meer naar het zuid-oosten af te zakken. Vandaag ook regen, 13C op zijn warmst en NW 6 dus we blijven lekker liggen, en huren een auto. Europe-car was uitverhuurd dus toen nog even naar Avis en die had nog wel een auto. Voor 61 euro, 500km vrij een Golf automaat, incl. navigatie etc. Zijn de grote brug overgegaan naar Rügen. In Bergen, de hoofdstad van Rügen rondgefietst, de kerk bezocht en kaartje van Rügen gescoord. Hebben de haven Breege bezocht. Daar komen altijd zoveel huurjachten vandaan. Jan is hier jaren geleden met Anne geweest om naar een boot te kijken, en heeft hier toen in een hotel overnacht. Helaas regende het en wind was koud. Via Dranske richting noorden en toen weer terug naar Glowe, waar we de Oostzeehaven even bezocht hebben. Hier stond echt een puist wind, en er liep wat zwel in de haven. Vervolgens naar Prora gereden, waar een groot vakantieproject van Hitler staat. 6,2 km lengte grauw gebouw, bestemd voor arbeiders die toentertijd allemaal verplicht lid waren van de KDF(Kraft durch Freude). De bedoeling was dat de arbeiders hier vakantie konden vieren op een manier die de Nazi's aanstond om daarna weer hard te kunnen werken. Het gebouw is nooit afgekomen, omdat er door de oorlog andere prioriteiten kwamen.
Een fractie van het gebouw is ingericht als museum. Wat een vreemd museum. 6 verdiepingen met enorme lange gangen en in de voormalige kamers waren allemaal kleine tentoonstellingen. Een soort museum voor de 20e eeuw, maar dan veel groter. Wat een troep. Gedeeltes van het gebouw worden onderhanden genomen en geschikt gemaakt voor bewoning. Ben benieuwd hoe het er over een paar jaar uitziet.

Zaterdag 20 juni 2015
We hadden tot 12 uur de auto dus nog even een uitstapje gemaakt naar de Hanzestad Greifswald. Ook weer een erg mooie stad. Onderweg wat regen en toen we bij de bakker zaten te ontbijten begon het enorm te hozen. Maar daarna knapte het weer goed op. In de Domkerk geweest, die vanbinnen helemaal in de steigers stond. Daarna nog even naar Wieck gereden. De houten handbediende brug ging net open en er kwam een halve jachthaven doorheen. De brug staat erom bekend dat deze gebouwd is naar Hollands voorbeeld maar met een mechaniek waar niets Hollands aan is.
De auto weer ingeleverd en aan boord gegaan. Er stond nog steeds een stevige noordwester wind die af en toe flink doorzette, maar er kwam wel steeds meer zon. Ik denk dat we de 15 graden wel gehaald hebben vandaag.
Vanavond ging er een discoboot weg uit de haven. Wat een herrie. En tegen middernacht kwam hij terug, met net zo een bak herrie.

• 19 Juli 2015 - 22:04

Raymond & Chantal:

Gaaf, dolfijnen!!!

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.