Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

05 Juli 2013 | Zweden, Stockholm

Vrijdag 5 juli 2013
Gustavsberg-Stockholm Afgelegde afstand: 12nm Wind: W4

Vanmorgen op tijd vertrokken naar Stockholm. Dat hadden meer mensen bedacht. We waren best wel een beetje zenuwachtig of we een plekje zouden kunnen vinden, en als je dan rond negenen met zo’n 10 schepen richting Stockholm vaart, ga je hem toch een beetje knijpen. En iedereen vaart dan ook nog vrij snel, alsof degene die het snelst vaart nog een plekje heeft. Gelukkig viel het allemaal erg mee. Haven is denk ik voor 90% gevuld.
Wij hebben een mooi plekje aan buitenste steiger. Toen we aangelegd hadden, zat Marit al startklaar om de stad in te gaan. Wij gaan dan meestal eerst even zitten, iets eten etc. Marit en ik zijn op de fietsjes de stad ingegaan. Marit haar slippers zijn kapot, en van haar sandalen krijgt ze blaren. En het is ca. 1,5 km voor je in winkelgebied bent, en dan begin je pas met lopen. Dus eerste stuk op de fiets, en daarvandaan gelopen. Monki van tevoren op internet opgezocht, zodat we er zo heen liepen. Daar de 1e uren doorgebracht. Wij zijn weer wat vakantiegeld armer en Marit heeft weer wat kilo’s voor in haar koffer. In de stad een Zweeds yoghurtijsje gegeten. Zelfbediening, bakje pakken, vullen met gewenste ijssmaak, en daarna keuze uit verschillende soorten toppings zoals fruit, diverse sauzen, sap, nootjes etc. Je rekent het aantal gram af dat in je bakje zit. Bij het vullen van het bakje met ijs ging er bij mij iets mis, waardoor ijsdrab over mijn broek spoot. Broek was al niet zo schoon meer, maar ik kreeg mijn ijsje dus wel gratis.
Er is vandaag t/m zondag een streetfestival in Stockholm, en daar hebben we ook een behoorlijke tijd doorgebracht. Veel Aussies. De show van Betty Brawn, de sterkste vrouw van de wereld hebben we helemaal bekeken. Was leuk.
Vanavond heeft Jan gekookt. Pizza’s uit de supermarkt. Er voer een motorboot iets te snel langs, en die maakte enorme golven, Echt iedereen vloog naar zijn voordek, en er was ook wel wat schade aan boten. De steiger beweegt namelijk anders dan de boten. Ons anker sloeg op een paaltje dat op de steiger stond, maar dat was niet zo’n probleem. Behalve dat je even erg schrikt. Maar er was ook een boot met echte schade, en even later verscheen de waterpolitie dus op de steiger.
Vanavond, na ons spelletje yatzee, waar Marit nu ook al fanatiek aan meedoet, hadden we een paar Zweedse jongens, opgehitst door een groep, die bloot het water insprongen.

Zaterdag 6 juli 2013

Stockholm
Vanmorgen waren we pas om 9.30 uur wakker. Voor ons doen rijkelijk laat. Toen we de stad ingingen, liepen we tegen een militair muziekcorps aan. Hier zijn we achteraan gegaan, en kwamen we bij Koninklijke paleis terecht, waar wisseling van de wacht plaatsvond. Leuk om te zien. Wel heel druk, er waren heel wat bussen met toeristen losgelaten. Vervolgens zijn we naar de grote kerk gegaan, waar onder andere het beeld St. Joris en de draak staat uit 14honderdzoveel. Daarna gezworven door de straatjes, kijken in winkeltjes, sloffen van Gotlandse schapen gekocht en ijsje gegeten. Als afsluiting nog even naar het plein waar net de Aussie J.P. Koala optrad, dus daar ook nog even een uurtje gezeten. Na eten zijn Marit en ik nog even naar Kastleholmen gefietst en hebben daar nog even op een rots gezeten. Voor Marit de laatste keer. Je hebt daar mooi uitzicht op het pretpark met een aantal achtbanen, maar ook over het water en de stad. Toen we terugfietsten, zagen we een luchtballon die net over de haven heen landde. Er achteraan kwamen nog 3 luchtballonnen.

Zondag 7 juli 2013
Stockholm
Vandaag laatste dag dat Marit er is. Ook een hele hete dag, dus Marit kon nog even bakken in de kuip. We hadden weer skype, dus met mijn vader, René en Andrea kunnen skypen. Jan en ik hebben vanmorgen even boodschappen gedaan. We waren weer een beetje leeg. Naar hele luxe supermarkt, met veel lekkere dingen. Om drie uur is Jan naar de busterminal gelopen, en wij zijn een kwartiertje later gaan fietsen. Reistas achterop gebonden en fietsen maar. Echter bij de terminal wat verwarring, want jan stond bij andere ingang dan wij. Maar gelukkig mobieltjes mee en uiteindelijk elkaar gevonden. Alleen Marit helemaal in de stres. Maar om 16.30 zat ze in de goeie bus. Ze was wat vroeg, maar ze kon niet van tevoren inchecken omdat we geen printer hebben. Op vliegveld ook alles goed gegaan, en ze belde net om 22.00 uur dat ze goed geland is en een fantastische vlucht heeft gehad. Bij Eemshaven Nederland binnenvliegen, waddeneilanden en Afsluitdijk kunnen zien, over Lelystad, Enkhuizen kunnen zien, en daarna landen op de Aalsmeerbaan en huis van opa en Marjan ook gezien. Het is natuurlijk ook fantastisch weer daarvoor.
Wij hebben na het eten rondje Djursgarden gefietst. Dat is het eiland waar de haven ligt. Mooi fietspad, helemaal langs het water. Prachtige huizen, echt niet normaal zo groot. En mooie parken en natuurgebiedje.
Zijn benieuwd wat weer morgen gaat doen. Er wordt windkracht 7/8 voorspeld voor komende nacht en ochtend.

• 06 Juli 2013 - 00:52

Rolf:

Vanavond kookt Jan: pizza's uit de supermarkt! HAHAHAAAA!!!

• 06 Juli 2013 - 03:28

Marchien:

En je blauwe plekken? Valt t mee?

• 06 Juli 2013 - 11:03

Skuum:

Mijn arm is behoorlijk blauwpaars en ziet er niet uit. Ik zie het zelf niet(achterkant boven mijn elleboog), en het voelt gewoon als een blauwe plek. Mijn knie is vervelender. Beetje verdraaid denk ik. Gewoon lopen gaat goed, maar andere bewegingen zijn vervelend. Hoop dat het gewoon over gaat.

• 06 Juli 2013 - 13:46

Gerrit:

Zag de fotoreportage van Marit op Facebook. leuk extra naast jullie foto's. Blijven jullie nu even stadsmensen?
    Gratis doe-het-zelf ijsje en toch lekker?
    Heb geprobeerd de krant op te schorten. Weet niet of dat lukt. Jan krijgt wellicht bevestiging op zijn mail.
    Pien heeft een dikke onderkaak. Eten -ook vloeibaar- moeizaam. Kwestie van een paar dagen.

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.