Kalsundholmen ved Huftarøy - Reisverslag uit Huftarøy, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu Kalsundholmen ved Huftarøy - Reisverslag uit Huftarøy, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Kalsundholmen ved Huftarøy

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

28 Mei 2013 | Noorwegen, Huftarøy

Dinsdag 28 mei 2013
Haugesund-Kalsundholmen ved Huftarøy(59°59,7N 16,4N 5°16,4’E) Afgelegde afstand: 45 nm Wind: ZO variabel

In Noorwegen zijn de supermarkten pas om 8 uur open. Ze hebben geen aparte openingstijden voor de bakker in de supermarkt. Maar gelukkig is er in dit dorp ook een bakker. Normale recept gehaald, 1 volkoren brood en 1 witbrood. Was echter meer dan 700 Noorse kronen kwijt, d.w.z. zo’n 10 euro’s. Dat wordt voor Jan verplicht zijn brood helemaal op te eten.
We zijn even de brug opgelopen, waar we tegenaan liggen. Deze is 22 mm hoog, en stijgt vrij steil op boven het dorp. Mooi uitzicht.
Tegen tienen voeren we de haven uit. Eerste 10 mijl bij Sletta mooi kunnen zeilen. Dat is het enige stukje buitenom. Daarna de fjorden in. En dan blijkt dat we totaal geen ervaring hebben in dit gebied. We hadden nooit verwacht dat er veel stroom zou staan, hebben bijna de hele dag 1 tot 1,5 knoop stroom tegen. Dus je doet er veel langer over dan verwacht De 2e fout die we maken, heeft met verkeerd inschatten van afstanden te maken. Je kan een moeilijke route kiezen en een gemakkelijke. Wij gingen voor de gemakkelijke, in de hoop dat we dan ook nog zouden kunnen zeilen. Dit is namelijk een vrij brede route. Achteraf denken we dat we daardoor wel 8 nm meer hebben gevaren dan nodig. Wij zijn rechtsom Stord gegaan, en hadden dit linksom moeten doen. En wat wind betreft hadden we wel verwacht dat deze met het fjord mee of tegen zou staan, maar deze hebben we dus ook de hele dag tegen gehad. Na Sletta dus alleen nog op motor of motorsailen. En dan zijn de bergen wel magnifiek, op de motor is de tocht toch vrij saai. Ze zijn hoog en voor je een berg voorbij bent duurt voor je idee echt heel lang.
We hebben nog even gedacht het Hardangerfjord in te varen. Maar hoe dichterbij we kwamen, hoe donkerder het werd rond de bergen. Dus voordat we echte regen zouden krijgen zijn we toch maar weer noordwaarts gegaan. De buien zag je rond de bergen vallen, wij kregen gelukkig maar een paar spetters. Op de toppen van de bergen ligt nog sneeuw.
De ankerplek waar we nu liggen is echt prachtig. Er loopt een beest met een bel op de berg. Heb met de verrekijker al elk plekje bekeken, maar hij laat zich niet zien, alleen maar horen. Wat het dus is, een koe, schaap of geit, we weten het nog steeds niet.

• 31 Mei 2013 - 05:42

Marchien:

Wow, Bergen. Zelfs op de satellietkaart ziet t er heel mooi uit.

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.