Fur - Reisverslag uit Skive, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu Fur - Reisverslag uit Skive, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Fur

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

14 Mei 2013 | Denemarken, Skive

Dinsdag 14 mei 2013
Løgstør-Fur Wind: ZZW3-5 Afgfelegde afstand: 18 nm

Mooi zeildagje. Werden wakker met een zonnetje, en dan zit de wereld er gelijk al veel vrolijker uit. Eerst nog de geul uit, over de ondiepte, en daarna konden we zeilen. Het was door de zon een stuk aangenamer in temperatuur, en rond de 10 knopen wind, dus toch een mooie koers om richting Fur te kruisen. Jan moest ook de verstaging nog goed zetten, en dit was een mooie gelegenheid daarvoor.
Een mijltje of 5 voor Fur kwam er een dikke bui voorlangs, en in nog geen minuut tijd hadden we i.p.v. windkracht 3 een windkracht 6. Kluiver even weggedraaid. Daarna nam wind weer af, maar door buien die langskwamen nam wind ook iedere keer weer toe. Na 2 x kluiver weggedraaid te hebben, hebben we deze maar weggelaten. Nu bleef er ook een vijfje staan.
We waren vroeg in de middag in de haven, en gelijk de fietsjes gepakt en naar de noordkant van het eiland gefietst. Het is heel heuvelachtig, en door de straffe wind, valt het dan niet mee om met de vouwfietsjes te fietsen. We hebben de andere kant van eiland gehaald, maar moesten wel stukken lopen. Het is een hele grillige noordkust, heuvelachtig, mooie kliffen met mooie lagen en veel roodgekleurde stenen door ijzer.
Bij een oude haven wezen kijken, die ondertussen helemaal verzand is. Rond 1916 is deze haven gegraven, en eind jaren 50 voor laatst gebruikt. Er was een oude schuur, ingericht als museum, met o.a. allemaal oude foto’s van toen de haven nog in gebruik was.
Naast de jachthaven ligt een veerboot die iedere dag 70x heen en weer vaart naar het vasten land. Het is een overtocht van 3 minuten, en zelfs ’s nachts vaar deze boot. Naast ons ligt een Deen, met een in Nederland gebouwde Aquanaut. Deze man werkt zomers op deze veerboot, en woont dan aan boord van zijn motorboot.

Woensdag 15 mei 2013
Fur Wind ZO 7
Het waaide vanmorgen al behoorlijk. We beginnen ons wat te oriënteren of er een goeie mogelijkheid is om naar Noorwegen over te steken, en het lijkt dat er op zo-ma-di een weergat aankomt. Maar tot nu toe is weer vreselijk instabiel.
Jan is vandaag aan boord gebleven. Met windkracht 7 weigert hij te fietsen. Ik ben naar uiterste westpunt van eiland gefietst en heb daar gewandeld. Eerst Lille Knudshoved beklommen, en daarvandaan door gewandeld naar de Knudeklinterne, kliffen bestaande uit Moler (afzetting bestaande uit 60% kiezelalgen of diatomeeën die als plankton in zee leefden, 30% klei en 10% vulkanische aslaag afkomstig van vulkanen van miljoenen jaren geleden). Deze Moler wordt nu als grondstof voor in ieder geval absorptie materiaal gebruikt). Het is vreemd spul. Het is zacht gelaagd, en je kan er gemakkelijk plakken vanaf breken. En als je geluk hebt, kan je fossielen vinden. Ik heb heel wat opengebroken, en je ziet van alles erin zitten, maar of het een fossiel is of iets anders, ik heb geen idee. Maar het is een leuke bezigheid.
Het was een mooie wandeling, af en toe met behulp van een touw naar beneden of boven klimmen. En behalve de wind was het vandaag een prachtige dag. Veel zon, en behoorlijk warm. (oosten wind uit Moskou?). Vanavond barstte de buien los, inclusief onweer.

• 15 Mei 2013 - 01:08

ANNe:

Gaat Jan al wennen aan zo'n vouwfiets of blijft hij z'n auto missen ?

• 15 Mei 2013 - 03:43

Rolf:

Voor een leek als mij: wat is een kluiver?

• 15 Mei 2013 - 09:23

Mnq:

Rolf: Iemand die van kipkluifjes houdt? Dus Jan en Pa Konst? Die draai je dan even weg.

• 15 Mei 2013 - 16:29

Emmy Konst:

Rolf, als je naar de foto van onze boot kijkt, dan zie je 2 voorzeilen. de voorste is de grootste en wordt kluiver genoemd. De kleinere is de kotterfok. Als er heel veel wind komt, kunnen we vrij snel de kluiver wegdraaien, en alleen op kotterfok en grootzeil verder zeilen.

Anne, Jan weigerde vandaag te fietsen, dus ja ik denk dat hij zijn auto mist. Al waaide het vandaag wel erg hard hoor.

• 16 Mei 2013 - 05:35

Corina:

Voor mij is het ook nieuwe woorden leren: weergat. Mooi. Steken jullie over naar Kristiansand? Ik ben plaatjes aan het googelen... Heel veel liefs, ook voor die luie broer.

• 16 Mei 2013 - 19:02

Andrea :

Hi zus wat kan jij toch alles mooi bschrijven. Petje af.
    Liefs van Andrea en Jerry

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.