Håskö - Reisverslag uit Äspö, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu Håskö - Reisverslag uit Äspö, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Håskö

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

31 Juli 2013 | Zweden, Äspö

Woensdag 31 juli 2013
Ǻspö-Håskö/Lisselön Afgelegde afstand: 49nm Wind: Z4
(N58°15’,00 E16°55’,23)
Gisterenavond hadden we een muggenaanval. Het had natuurlijk geregend en het waaide behoorlijk, waardoor wij vrij laat de hor er pas ingezet hebben. Dat hebben we geweten. Tot vannacht 2 uur bezig geweest met muggen jagen. Al iets eerder dachten we ze allemaal te hebben, maar dit waren muggen die elk kiertje benutte. We hebben al jaren een gat in de hor in de achterkajuit, en daar nooit problemen mee. Maar nu kwam hierdoor een constante aanvoer van nieuwe muggen. En het duurde even voor we dat doorhadden. Echt, ik heb wel een uur met een zaklantaarn achter de muggen aan gejaagd. Want die beesten kunnen zich goed onzichtbaar maken. Totdat je het licht uitdoet, want dan hoor je ze wel.
Vanmorgen poging Gotland gedaan. Begon mooi. Toen we echt op zee waren kwam er een militair schip heel hard achter ons aan. Toen ze naast ons kwamen draaide ze 180 graden en voeren langzaam terug, om daarna achter ons langs richting kust te varen. Geen oproep over de marifoon of zo. Wel was onze AIS gelijk van slag. Die deed niets meer. Jan dacht al dat deze kapot was door de straling van de radar van het militaire schip. Maar wat de oorzaak geweest is zal wel onbekend blijven, een aantal mijl verderop deed hij het ineens weer.
Voorspelling was west-zuidwesten wind. Zoals gezegd, we begonnen heel mooi, maar wind kromp steeds meer naar echt zuid. De afstand zou al 70nm zijn, en kruisend wordt dat een stuk meer. Dus toen een slag naar de kust gemaakt, en bij Arkösund naar binnen gegaan. Daar even aangelegd om brood te kopen. Kwam ook net een bui over. Na een uurtje weer verder gevaren. Nu op de motor, want dit is vrij smalle vaarroute, plat zuid. Passerden voor de Kejsarenboei en zagen de zeilboot voor ons daadwerkelijk het glas heffen en een toost uitbrengen. Dit doe je hier als je ongeschonden de scheren doorgekomen bent. Op de boei staan ook diverse kleine glaasjes. Bij Håskö voor anker. In de baai zit een viskwekerij en op de kant een rokerij. Er is steiger waar je kunt aanleggen. Aan de steiger zit een sauna, een verwarmde spa, een lange partytent, waaronder een picknicktafel, waar veel passanten zitten te eten. En verder her en der wat huisjes, waaronder een loppes en een butik. Ziet er fantastisch uit. En de koeien, kalfjes en stieren lopen los rond, en kunnen zo tussen de huizen komen.
Toen we net voor anker gegaan waren, begon het ineens te onweren en te regenen. Wat dat betreft hebben we het vandaag iedere keer goed getimed.

• 03 Augustus 2013 - 11:37

ANNe:

Als jullie wat Bep-heimwee krijgen, dan even kijken op www.waterweken.nl op de foto/video site staat een fotoreportage van de waterweekvaart. Met zo'n wit overhemd lijkt mijn kop toch wel wat bruiner.....lol.

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.