Ǻspö - Reisverslag uit Äspö, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu Ǻspö - Reisverslag uit Äspö, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Ǻspö

Door: emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

30 Juli 2013 | Zweden, Äspö

Dinsdag 30 juli 2013
Fifång-Ǻspö Afgelegde afstand: 14nm Wind: Z1
(N58°44’,51 E17°23’,66)
Vanmorgen was er dus helemaal geen wind. En gelukkig ook geen regen. De luchtvochtigheid is wel erg hoog. Rustig aan gevaren. Jan had mooie route geplot door de scheren, die hier ook erg mooi zijn. De ankerplek die we uitgekozen hadden, ligt direct aan een moeilijke vaarroute. Heel kronkelig en met veel pikkels. Er lag in de ankerbaai een boei van SXK, en daar de Zweden bijna altijd op de rots ankeren, vonden wij dat deze boei voor ons was. Ook omdat er in deze baai nogal wat ondieptes liggen, en je dus niet ruim op zwaai kan. Op zo’n ankerboei kan je met vrij korte lijn liggen. Toen we net aangelegd hadden, begon het te regenen. Na een uurtje komt net die ene Zweed langs die niet op de rots wil liggen, en vroeg natuurlijk of we wel lid waren van de SXK. En dat zijn we natuurlijk niet, dat kon hij ook wel zien. We hebben namelijk niet het vlaggetje van de SXK. Ik lieg niet vaak, maar zei hem dat we lid waren. Toen voer hij door en ging op zijn hekanker voor anker(een gewoon anker hebben Zweden vaak niet). Gelukkig ging hij na een uurtje weer verder.
In de buien kregen we flinke wind. Tegen vijven was het droog, dus mooi moment om naar de kant te roeien. Even naar het Informatiecentrum Naturum geweest, waar heel veel over het ontstaan van dit gebied wordt uitgelegd. Daarna naar de uitkijktoren. En toen begon het weer te hozen. Was toen toch al nat, dus ook gelijk de wandeling gemaakt over de eilanden. Er zijn hier fantastische wandelpaden, de eilanden worden verbonden met (hang)bruggen. Er zijn enorme rotsformaties, sommige kaal, andere weer begroeit met bomen en veelal begroeit met de mooiste mossen en korstmossen. Of het nu kwam door de regen weet ik niet, maar ik heb nog nooit zoveel verschillende kleuren groen bij elkaar gezien.
De regen is ook wel nodig. Er zijn bomen, zoals bijvoorbeeld berken, die al helemaal de herfstkleuren hebben.

• 30 Juli 2013 - 22:53

Gerrit:

Lieve beiden,
    Toen ik tegen 13.00 op de AIS keek veronderstelde ik, dat jullie naar Trosa zouden gaan: even weg van rotsen en mossen, van kerken en berken, naar het Venetië van Zweden. Maar nee hoor, pikkels en op zwaai. Maar misschien morgen nog, want jullie zijn nog in de buurt. Trosa biedt Jan de kans om het koningspaar te fotograferen, want zij hebben er een zomerresidentie en ook Benny en Björk van Abba hebben er elk een stulpje. Op Google zag ik een stadje (met prima restaurants aan een klein riviertje met een hoog motorboot gehalte) waarvan 30% van de inwoners een jaarinkomen heeft van 1,5 mio Zw Kronen per jaar. Toch maar even kijken? En daarna weer naar de rust en de natuur.
    Veel liefs en nog een paar, wat heet een paar? , mooie weken gewenst.

• 31 Juli 2013 - 13:35

Emmy Konst:

Dat hoge motorbootgehalte is het probleem. Die kunnen er komen. Troso ligt aan rivier, welke verzand. Je kan er in met diepgang van 2 meter, en wij zijn 2.10m We hadden misschien wel voorzichtig kunnen proberen, maar hebben dat niet gedaan.

• 02 Augustus 2013 - 15:54

Andrea:

Pffffff het is 32 graden hier. Kan ik ff komen afkoelen bij jullie?

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.