Ljungsbro - Reisverslag uit Ljungsbro, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu Ljungsbro - Reisverslag uit Ljungsbro, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Ljungsbro

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

24 Juni 2013 | Zweden, Ljungsbro

Maandag 24 juni 2013
Vadstena-Ljungsbro Afgelegde afstand: 28nm

Sluis 21 t/m 27 gedaan, waarvan 1 vijftraps. De 1e sluis bij Motala ging lekker snel. We lagen zowaar met 4 schepen in de sluis. Het lijkt dus wat drukker te worden. Na Motala wilden we even tanken, dus wij er even tussen uit. We kregen maar een halve liter. Meer kwam ewr echt niet uit. Balen, want voorlopig geen tankplaatsen meer, of je moet gaan lopen met tankjes.
Toen we in de Borenshult-sluis(de 5-traps) kwamen, vroeg de sluismeester al, of we hadden kunnen tanken. Hij had al gebeld dat de tank gevuld moest worden, en vond het vreemd dat dit nog steeds niet gebeurd was. Gelukkig hebben we reserve in 2 tankjes mee met 20 liter, zodat we nog een uur of 7 vooruit kunnen. De 3 boten waar we mee in de vorige sluis hadden gelegen, zaten al 2 verdiepingen lager, en wij konden achter ze aan schutten. Is mooi gezicht, vanaf de sluis het meer op. In totaal zakten we zo’n 15 meter.
Bij Borensberg dachten we een makkie te hebben, alleen maar een enkele sluis met 20 cm verval. En daar liep het dus even volledig vast. Er komt een groot schip van oost naar west door de sluis. Deze pikt aan de westkant een buslading toeristen op, vaart dan eerst een stukje west het Boren-meer op. Draait daar vervolgens en komt nogmaals de sluis door richting oost. En dat alles met voorrang natuurlijk. En zo hadden we daar 2 van die grote boten. En dan liggen er ineens veel jachten voor de sluis, en lig je onverwacht een uur stil. Dus onze planning Berg te halen liep dus even in de soep. Na deze sluis ook zo’n 7 bruggen, die ineens niet meer zo soepel open gingen. Bij een brug, waar we een enorme bui met wat wind kregen, moesten we wel 30 minuten proberen op de plaats te blijven liggen. Er was geen aanleg-mogelijkheid. Het ging allemaal goed, maar leuk was dit niet. Dus toen konden we met de 6 boten precies 5 minuten voor sluitingstijd de brug van Ljungsbro halen, en liggen we 2,5km van Berg. Wel een mooie aanlegplaats, maar niet vlak voor de 7-traps van Berg.
Vanavond cob gestart. Halverwege weer een dikke bui. Het zijn van die zwarte buien, terwijl de zon ook nog schijnt.

• 25 Juni 2013 - 05:42

Marchien:

Blijven jullie ook wel ergens twee nachten liggen als t mooi is? En bedankt voor alle mooie kanonnen. Hebben we hier niet.

• 25 Juni 2013 - 16:44

ANNe:

Ja Marchien, je vraag lijkt me terecht. We volgen kilometervreters. Bijna Jules Verne met z'n 80 dagen rond de wereld.....hahahha.

• 25 Juni 2013 - 22:03

Emmy Konst:

Nee, die rust hebben wij nog steeds niet. Maakt dus niet uit of we lang of kort vakantie hebben. Had ik wel verwacht, maar zit dus niet in ons. We hebben nu al een beetje moeite dat we gedwongen worden tussen 9 en 18 uur te moeten varen, vaak willen we al eerder weg, maar kan niet als je tussen sluizen ligt.

• 27 Juni 2013 - 07:03

Marchien:

Waarom had Jan al die gaatjes in de sluis gemaakt?

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.