Leirvik - Reisverslag uit Leirvik, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu Leirvik - Reisverslag uit Leirvik, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Leirvik

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

01 Juni 2013 | Noorwegen, Leirvik

Zaterdag 1 juni 2013 Wind: NW5 Afgelegde afstand: 10nm

Vanmorgen de boeken bij Svein teruggebracht en hem nog even voor een kopje koffie uitgenodigd. Hij kwam weer met een boek vol foto's. Leuke man.
Tegen tienen vertrokken. In begin weinig wind, dus vol grootzeil. Maar dat bleek iets te optimistisch, toen we achter de berg vandaan kwamen stond er toch wel een behoorlijke windkracht 5. gelukkig ruime wind, maar toch maar even een rif gezet, want de boot sleurde er aardig doorheen, en nas de brug moesten we nog wat hoger varen. Maar toen we door de brug waren, en achter het eiland stond er nog maar een windkrachtje 4. Op de een of andere manier kunnen wij het hier toch niet goed inschatten.
Het was vanmorgen koud weer, en in begin ook miezerig. Gelukkig hield de miezer wel snel op. In Leirvik even rondgelopen. Geen bijzondere plaats, maar voorzieningen zijn wel goed.
In ieder geval goed internet, dus mail bijgewerkt, foto's op en filmpjes op de site geplaatst, en verder nog een wandeling gemaakt.
Eind van de middag kwam de Bellefleur van Hans en Willemien Wallinga binnen. Zj zijn ook lid van de kustzeilers. Vanavond gezellig bij ze aan boord gezeten. Ik vaar al jaren wedstrijden op een Sentijn, en wat ik heel leuk vind om deze in de toeruitvoering te zien. Cor vaart natuurlijk alleen wedstrijden met zijn boot, nou ik kan je vertellen, dat een boot er dan heel anders uitziet vanbinnen. Vanbuiten ook trouwens. Zij hebben onderweg naar Noorwegen een groep orca's om de boot gehad. Jaloers!

Zondag 2 juni 2013
Vanmorgen echte regen, en koud. We hebben vandaag een klussendagje gepland.
Beddengoed afgehaald en dit gewassen. Toen kon matras en lattenbodem ook even van zijn plek en hebben we de ruimte onder het bed schoon gemaakt. Hadden we nog nooit gedaan.
Achterin de bakskist stond nog water. Bij vaarklaar maken van de boot had Jan de buitendouche losgehaald, en was dat even vergeten toen hij de tank vulde met water. En als je dan de pomp start, loopt er dus water in je boot. En vandaag vonden we het tijd worden om dit te verwijderen. Je moet je in allerlei bochten wringen om erbij te komen, dus echt fijn is dit niet. Maar als je met zijn tweeën bent scheelt het al weer dat iemand de dweil kan aanpakken en uitwringen.
Dan hebben we ook nog het water ververst, dus eerst al het water dat we nog hadden weggepompt en vervangen voor nieuw water. Water hier heeft een ander smaakje, en dan begin je een beetje te twijfelen aan de kwaliteit van water in de tank. Vooral het warme water ruikt een beetje vreemd.
De cob schoon gemaakt. Deze was door vele gebruik en daarna niet schoonmaken, behoorlijk zwart en aangekoekt. Ziet er niet als nieuw uit, maar wel een stuk beter.
O ja, de 1e gasfles is leeg. Deze is 11 mei in gebruik genomen, dus ongeveer 3 weken mee gedaan. We liggen op moment nog niet veel voor anker, dus water koken we meestal elektrisch. Maar als we straks wel meer voor anker gaan liggen, komen we dus niet helemaal uit. Alhoewel we dan meer de cob zullen gaan gebruiken. We hebben nu nog 4 volle gasflessen, dus komen nog ca. 12 weken vooruit.
Plan is echter voor we naar Zweden gaan, drank te gaan bunkeren in Skagen. En daar kunnen we waarschijnlijk wel een gasfles scoren.
Verder een hele poos geskypt met marit. heel gezellig, en gezien dat Bluey heel gelukkig is op haar nieuwe adres.
Vanmorgen was de regen al snel opgehouden, en vanavond kwam de zon er weer bij. Maar het is wel behoorlijk fris hier. Komende week weer goeie vooruitzichten(=zonnig).

• 02 Juni 2013 - 08:44

Marchien:

Moest even een paar dagen inhalen. Mooie foto's weer en ik kan me voorstellen dat t in t echt allemaal nog veel mooier was! O ja, het heksen bord, betekent het dat ze daar niet mogen vliegen of niet mogen komen? Jammer van die helm Jan, misschien kan je hem later nog vinden.

• 02 Juni 2013 - 08:59

Andrea:

Emmy ik kan me voorstellen dat je jaloers bent. Hebben jullie al zeedieren gespot? Bruinvissen e.d.

• 02 Juni 2013 - 10:05

Gerrit:

Mooie clips. Vooral die van Emmy in "down under" !

• 02 Juni 2013 - 21:34

ANNe:

Zonnige dag hier met een beetje wind. Terrasjes vol, dus het komt een beetje los. Aan boord zijn ze vol van "knutten". De IJsselmeervliegjes ken je, maar dit is blijkbaar een gemuteerde grote variant, die gemakkelijk is dood te slaan met de menukaart en daarna goed verankerd zit in het tafelkleed. M. blijft aan het wassen.

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.