Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Bergen

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

29 Mei 2013 | Noorwegen, Bergen

Woensdag 29 mei 2013

Kalsundholmen ved Huftarøy-Bergen Afgelegde afstand: 31 nm Wind NO weinig

Dat blijft toch mooi, in een hele stille baai wakker worden, lekker zonnetje erbij. Genieten!
Vandaag 30 mijl afgelegd naar Bergen. Bijna geen wind tot vlak voor Bergen. Toen even wkr 4, waarschijnlijk van de berg af. Grootste deel nu stroom mee. En af en toe vreemde stroomversnellingen, in vernauwingen. Dan gorgelt het water ineens en beweegt vreemd en moet je heel hard sturen. Alsof je op een stroomversnelling in een rivier zit.
Hoe we het hebben kunnen uitmikken weet ik n iet, maar wij komen altijd in steden als het meer dan 25C is. Dan hoor je lekker op een ankerplek te liggen, en niet in een stad moeten rondsjouwen.
Zijn met de fløibanen (een soort tram) naar Mount fløyen gegaan. Je wordt dan in ca. 7 minuten naar de top van de berg vervoerd, 320 m hoog. Daar heb je een prachtig uitzicht over Bergen en omgeving. Daar vandaan naar beneden gelopen, een hele leuke wandeling, maar een aanslag voor je kuiten. Goeie training voor de Preikestolen.
Havengeld e.d. kunnen we nergens voldoen. Automaat is kapot. Maar de behoefte aan een douche is groot. Bij de touristinformation douchekaart kunnen krijgen à 120 NKR. 60 NKR voor de toegang en 60 kronen voor de toegang tot de ruimte. En dat alleen voor 1 dag, als we morgen willen blijven liggen moeten we weer 60 kronen betalen, als we weer van de ruimte gebruik willen maken. Maar de kaart kan je niet meer inleveren. Idioot duur natuurlijk, wij zijn toch Hollands zuinig, dus dan maar gelijk maar even 2 wassen gedraaid.
Vanavond een Wognums stel op visite, die met de trein, boot, bus en vliegtuig door Noorwegen reizen.

Donderdag 30 mei 2013
Bergen
Vandaag echt toerist gespeeld en een fjordtour geboekt. Norway in a nutshell, zoals ze dit hier noemen. We zijn vanmorgen met de trein naar Voss gegaan. Zaten met een Chinese familie in de trein, die met zijn vieren met 4 fototoestellen van dezelfde uitzichten foto’s´maakten. Was behoorlijk lachwekkend.
Vervolgens in de bus gestapt en een tocht met huiveringwekkende haarspeldbochten en niet te beschrijven uitzichten naar Gudvangen. Veel watervallen. In Gudvangen op de boot gestapt, een 2 uur durende tocht aan einde van Sognefjord gemaakt van Gudvangen naar Flȧm. Ook deze tocht was weer indrukwekkend. Vanmorgen vlak voor we weg gingen werd er goedemorgen gewenst door een groep Hollanders die langsliepen. Deze bleken nu ook aan boord te zijn. Een van de Hollanders werkt bij Bergen Motoren of iets dergelijks en was deze tocht met een paar klanten aan het maken. En die klanten blijken een paar Westlanders te zijn, die Sunstream telen, een ras van Enza. Ze waren de afgelopen week net 2x bij Enza op bezoek geweest i.v.m.75-jarig bestaan van Enza.
Na de boottocht een hele spectaculaire treintocht met de Flȧmbana, een trein die naar 866 m hoogte gaat enbegint in Flåm en eindigt in Voss. Onderweg kwamen we langs een grote waterval, de Kjosfossen, daar stopte de trein en kon je je even laten nat spetteren. Ook in deze trein spectaculaire uitzichten, en was er nog veel sneeuw te zien.
Terug in de haven was onze Duitse buurman uit Farsund, hopman zoals wij hem noemen, ook gearriveerd, en kwam even een praatje maken.
Vanavond kwam er een Noor langs, die vroeg of we aan boord bleven, want hij had een Nederlandse vriend, die ons wilde spreken. Dat bleek John Sikkens te zijn, een neef van Edwin. Hij is hier op cursus en kwam met 3 medecursisten even aan boord een biertje drinken. Hij was vandaag al een paar keer langs geweest, maar wij waren natuurlijk op stap.
Wij doen nu voorlopig even helemaal niets meer. We lopen allebei behoorlijk ongelukkig omdat we zulke zere kuiten hebben. Bij elk afstapje lijken we wel een stel bejaarden.
We hebben hier nog redelijk weer. Niet zo zonnig en warm meer als gisteren. Gisterenavond kregen we trouwens nog wel een paar spetters, net als vanavond. Het blijkt nu dat ze in Bergen, elke spetter die er valt, als regendag rekenen. En als er elke dag een paar spetters vallen, heb je al snel veel regendagen.

• 29 Mei 2013 - 23:07

ANNe:

Ik begrijp dat Robinson C. zijn maatje Vrijdag noemde, maar Emmy jullie hebben toch wel zoveel schermpjes en klokjes aan boord waarop dag en datum staan vermeld. Tip: rechtsonder in je scherm war je dit op leest.
    Bij ons in de gewone wereld is 29 mei op een woensdag. Je bent wel ver weg, maar de datumgrens nog niet gepasseerd. Wel een extra dag tijdens jullie vakantie. Donderdag is het weer 30 mei.

• 30 Mei 2013 - 11:25

Gerrit:

Fijne verslagen weer, dank je wel.
    Als jullie van boord stappen lopen jullie zo de souvenirwinkel in, waar Pien de trollen kocht. Is dus niet meer nodig.
    Hebben bij Rolf en Marit lekker en gezellig gegeten.
    Begrijp uit de oefening van de kuitspieren, dat de Hardangerfjord op het programma staat (Preekstoel).

• 30 Mei 2013 - 17:20

Dick:

Even terug komen op het verslag van 28 mei (Kalsundholmen) wat is dat een verstandige bakker daar, die heeft het helemaal door want,,kunst,, moet betaald worden, missen we toch wel een beetje in nederland.
    groetjes Dick

• 30 Mei 2013 - 17:47

Gerrit:

P.S.
    Dom, dom. De Prekestol is "boven" de Lysefjord dsu vanuit Stavanger
    G

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.