Farsund - Reisverslag uit Farsund, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu Farsund - Reisverslag uit Farsund, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Farsund

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

20 Mei 2013 | Noorwegen, Farsund

Maandag 20 mei 2013
Thyborøn-Farsund Wind: NO 3-6 Afgelegde afstand: 97 nm

Om 2 uur uit bed en even voor drieën waren we onderweg. Eerste uurtje naar buiten op de motor.
Daarna konden we mooi zeilen. Onder weg even een beetje regen. Maar daarna zo’n 60 mijl mist, waarbij we niet meer dan een halve mijl zicht hadden. Niet echt leuk. Af en toe hoorden we een misthoorn, van een groot schip dat ergens in de mist rondvoer. We moesten langs een bank waar diverse vissersbootjes rondvoeren, en dan zijn we wel erg blij met AIS en radar. Door de mist werd het toch een behoorlijke inspannende dag. Echt ontspannen zitten lezen is er dan niet bij, je moet wat beter uitkijk houden.
Zo’n 30 mijl voor Noorwegen begon de wind flink toe te nemen tot een 6. Gelukkig nog redelijk ruim, en we kregen ook nog stroom mee. We hebben weer een record gebroken, maar niet gezien: 11 knopen. Moet een keer surfend van een golf geweest zijn. Maar regelmatig 8 tot 9 knopen op de klok. Eerst met rif in grootzeil, en later kluiver weggedraaid, en dan nog steeds tegen de 8 knopen aan lopen.
Heel wat Jan van Genten gezien en ook veel alkjes. Vlak voor Noorwegen zakte de wind wat in. Mooie aanvaart, Lindesnes en de bergen te zien. Zon kwam er ook nog bij. Zo’n echte Scandinavische zon waar je niet tegen in kunt kijken.
We liggen in Farsund aan een lange steiger van de supermarkt. Alles gratis en dat in de hoop dat je er boodschappen doet.
En nu zijn we beide te moe om wat te doen. Zo’n overtocht is behoorlijk vermoeiend. Snel even macaroni ham/kaas gekookt en we gaan niet eens het dorp meer in. Misschien morgen maar zeker overmorgen wordt in Scandinavië een Noordwester storm voorspeld. Dus misschien liggen we nu hier een paar dagen vast. Echt bestendig weer zit er nog steeds niet aan te komen.

Dinsdag 21 mei 2013
Farsund

Lui dagje vandaag. Na een heerlijke lange nacht, vanmorgen om 8 uur opgestaan en bij de supermarkt broodjes gehaald. Het is een behoorlijke grote supermarkt, dus daar zullen we, voor we hier weggaan ook groot inslaan. De luxe van een supermarkt zo dicht bij hebben we nog nooit gehad. Vandaag eerst even iets aan het huishouden gedaan. Als je zo lang aan boord bent moet dat ook gebeuren. Eerst een was gedraaid. Was mooi drogend weer. Jan had waslijnen gemaakt, het was mooi drogend weer. Dekbed gelucht, toilet schoongemaakt, kajuit uitgeveegd en gedweild. Water getankt, met behulp van de slang van onze Duitse achterburen.
Daarna zijn we naar de Aegir geweest, de oudste boot uit de vloot van de Noorse reddingsdienst uit 1987. Daar zeker een uur aan boord gezeten. De Noorse boten zijn bemand met professionals. Ze werken maand op, maand af met 3 man aan boord, een kapitein, stuurman en machinist. We kregen een rondleiding door de boot. Leuk hoor, een reddingsboot met bemanningsverblijf. We zijn wel gelijk lid geworden, dat was ons al aangeraden door verschillende mensen. Eigenlijk omdat ze een heel goed boek uitgeven. Maar helaas is dat boek op moment niet beschikbaar.
Verder even de berg opgelopen, naar het dorp. Hier hoef je dus echt niet te fietsen. Wat een steile bedoening. Maar prachtige vergezichten over het fjord.
Vanavond kwamen er nog 2 passanten de haven invaren, een stel Zweden, op weg naar Schotland en een paar Noren, die gisteren een nieuwe boot gekocht hebben in Kristiansand en die zo snel mogelijk naar Trondheim moeten.
Het is hier wel gezellig. De Duitser die met allerlei tips komt, de Zweden met hun leuke taaltje, de Noren, die heel stoer zijn en vinden dat er te veel Zweden aan de steiger liggen (ééntje).
Morgen komt de harde wind, met golven van 3 tot 5 meter bij Lindesnes. Nog wel zonnig weer, en donderdag krijgen we regen. Is goed voor de ontzilting van de boot.

Woensdag 22 mei 2013
Gisterenavond een gezellige avond gehad bij de Noorse buren. De eigenaar, Jan, heeft de boot net gekocht in Kristiansand, en heeft de hele dag tegen de wind in op motor gevaren. Ze wilden vandaag eigenlijk verder, maar waren gisterenavond al tot conclusie gekomen dat dit niet gaat lukken. En vandaag waait het inderdaad enorm. Windkracht 8. Gelukkig op kop en vaak net hoger wal. Zijn met de bus naar de vuurtoren van Lista geweest. Onze Duitse buren hoorden dat we dit gingen doen, en gingen ook mee. Bij de vuurtoren zijn we zelf op pad gegaan, de Duitsers gingen over de weg, wij door de weilanden. Er liepen veel lammetjes. En het zijn weilanden met veel stenen. Mooie wandeling. En de zee ging gigantisch tekeer. Blij dat we daar niet voeren. Andere route terug met de bus.
De Zweden hebben er voor gezorgd dat de douches open gingen. Omdat het eigenlijk nog geen seizoen is, waren deze nog gesloten. Maar iedereen komt zout van zee, en wil graag douchen. En vandaag kon dit dan eindelijk.
Vanavond, toen ik stond te koken, zag ik ineens een zeehond naast de boot.

Donderdag 23 mei 2013
Gisterenavond de 3 Noren nog even op bezoek gehad. De eigenaar van de boot, heeft een Ipad. Hij had gezien hoe wij grib-files ophalen op de computer, en dat programma wilde hij ook wel hebben. Ik heb dit programma ooit gedownload via Zilt, en het werkt echt heel mooi. Maar hoe je dit op een Ipad krijgt was ons na heel wat geklooi een raadsel. Gelukkig hadden ze ook een computer aan boord, dus toen daar op proberen te zetten. Maar ook dan is het nog moeilijk om een Nederlands programma op een Noorse computer te krijgen. Maar gelukkig is dat uiteindelijk wel gelukt.
De Noren moeten Trondheim halen, en zijn vanmorgen rond zessen vertrokken. Ze hebben wel zuidoosten wind, maar nog zeker een wkr 6, en dat met regen en kou. Brrrr.
Vanmorgen werden we wakker, doordat het leek alsof we aan het zeilen waren. Doordat de wind wat meer naar zuid was gedraaid komt de zee het fjord binnen. Dus we lagen lekker te stuiteren. Vanmorgen de kachel opgezocht, en die heeft de hele dag aan gestaan.
We hebben hier heel snel internet. Heb met zowel René als Andrea kunnen skypen. Verder helaas niemand online. Vanavond tegen vijven trok het open en heb ik nog een mooie wandeling kunnen maken de berg op waar het dorp tegenaan geplakt is. Mooie uitzichten. Jan had hier geen zin meer in. Die is de reis voor morgen aan het voorbereiden. Nieuwe kaartje in de plotter en waypoints ingeven. Morgenochtend hebben we waarschijnlijk tot 12 uur oosten wind, daarna draait deze naar noordwest. Als we dus vroeg varen, is het misschien mogelijk Egersund te bereiken. Het enige wat ons wat onzeker maakt, zijn de waarschuwingen voor het stuk tot voor Lista, waarvan men zegt dat daar gevaarlijke golven kunnen staan. Dus misschien wordt het alleen even buiten kijken en weer omdraaien.

• 21 Mei 2013 - 03:10

Corina:

...en dat noem je vakantie... in de mist van golf naar golf racen... aaaaaahhhh
    (geniet er van) ik probeer niet ongerust te worden. xxx

• 21 Mei 2013 - 08:23

Raymond:

Jammer van het weer hè, maar een troost in Nederland is het zeker niet beter;)
    Het voordeel van wind is dat de mist zo weg is;) nou wij hebben de boot ook weer op z'n vertrouwde plekje liggen. Dus wij zijn ook klaar voor de reis naar Denemarken.
    Nou ik hoop dat het weer bij jullie snel wat meer op vakantieweer gaat lijken!!!
    Gr. Raymond & Chantal

• 21 Mei 2013 - 09:27

Emmy Konst:

Hoi Raymond en Chantal,
    Over het weer hebben we absoluut niet te klagen tot nu toe. Laatste dagen boven 20C en zonnig. Echter de onstabiliteit is lastig. Geen wind, ineens veel wind e.d. En gisteren op zee, was zeemist. Ook al hadden we genoeg wind, de mist bleef. Pas toen we windkracht 5 tot 6 kregen, verdween de mist. Op land was er niets aan de hand. Komende dagen lijkt het wel wat kouder te worden, en dat met harde noordwester wind. Maar nu liggen we heerlijk in het zonnetje in een prachtige baai.

• 21 Mei 2013 - 09:47

ANNe:

Makkelijk die AIS, 's morgens zag ik dat je onderweg was. Bij de Noorse kust slechts één fix gekregen. 20C+ temperaturen daar dromen we hier van. Regen regen regen en aan boord een dagtotaal van 83. Daar worden we niet vrolijk van. Kiki is hier een paar dagen te logeren geweest. Dat was op een totaal andere manier vermoeiend als jullie oversteek......lol.

• 21 Mei 2013 - 10:18

Andrea:

Hoi Emmy en Jan,
    Super dat jullie in Noorwegen zijn. Petje af.
    Gisteren zag ik in het berichtje van Jan z'n vader dat hij jullie volgde op AIS. Leuk idee. Wij doen dat nu ook. Ja, jullie worden in de gaten gehouden van boven.

PS Jerry was very excited about the AIS

• 21 Mei 2013 - 10:33

Gerrit:

Lieve beiden,
    Dagje wachten in Thyboron was blijkbaar goede beslissing. Daardoor deze mooie snelle oversteek. PROFICIAT.
    Hoe weet je van de 11kn die je niet gezien hebt? Achteraf op de AIS?
    Het is maar goed dat de kruidenier er niet voor zorgen kan dat jullie een paar dagen vast komen te liggen. Dat deed de veerman/eigenaar van de pub in Echuca Vic, die naar het hem uitkwam de pont niet liet varen.
    Mooie foto's van het schelpenhuis. Vooral die aan de binnenzijde. Zeker omdat Emmy erop staat, maar ook omdat ik nu zag dat de schelpen niet alleen maar buiten zijn aangebracht.
    xxx ook van Pien

• 21 Mei 2013 - 10:48

Emmy Konst:

We hebben hier vreemd internet, en krijgen de filmpjes niet op deze site.
    Als je filmpjes wil kijken van de tocht naar Farsund wilt kijken: log in op Youtube: Skuum1

Gerrit, snelheden kunnen we zien in de historie van de GPS.

Andrea, je kan ons op AIS volgen zolang er een walstation zit, die ons doorgeeft. Ons zendvermogen is niet zo hoog, en we hebben al gezien dat waar we nu liggen, je ons niet kunt zien. Maar in heel veel gebieden kan je ons wel volgen hoor.

• 21 Mei 2013 - 11:25

Low Land Lady :

Hoi Emmy en Jan,

Op overtochten in de mist zit je niet te wachten. Wel fijn dat de mist weg was toen je weer bij land kwam. Aankomen met mist in een vreemde haven is nog vervelender, weet ik uit ervaring. Ik ben benieuwd of er in Noorwegen net zo veel "rotsjes" zijn als de scheren in Zweden en Finland. Wij waren ze op een gegeven moment heel erg zat. We genieten nu van het open water. We wachten nog steeds in Penzance, bij Lands End, op een windgat om naar Ierland over te kunnen steken, ca 155 mijl en dus meer dan 24 uur varen. Hopelijk staat de maan aan de hemel want hier is het wel ca 6 uur pikke donker.

Veel plezier in Noorwegen.

Marja van der Bijl

• 22 Mei 2013 - 10:32

Gerrit:

En dat noem je een lui dagje!!!
    Onvebeterlijke optimist: ontzilting van de boot!

• 22 Mei 2013 - 10:34

Dick:

Hallo bofkonten daar mooi in jullie korte broek.het is hier nog steeds wintertruienweer noord west kracht 6 met een temp van 10 graden.Ik ben van armoede niet eens naar Venhuizen(pinkster 3) gegaan vanwege het weer
    Maar de oversteek naar Noorwegen was best wel een spannend gebeuren snap ik.
    Marit heeft de poes opgehaald van de week,en ik was aan de deur daar om te horen hoe het ging,maar helaas ze waren er niet.
    Nu wij modderen verder met het weer maar houden de moed erin.
    Emmy en Jan geniet lekker verder groetjes Dick

• 23 Mei 2013 - 00:58

Marchien:

Mooi gedaan hoor, goed gepland en uitgevoerd. Kaart ziet eruit als spaghetti met saus, kan ik geen wijs uitmaken. Blij met je foto's van Jan,Em, vooral als hij eruit ziet zoals ik verwacht. Als liliputter en dan later aan tafel met worst uit zijn mond. Volg alles met veel plezier en denk vaak aan jullie.

• 23 Mei 2013 - 09:05

RRoon:

...en...? Hoe smaakte die zeehond...? Whooaaahahaha

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.