Livø - Reisverslag uit Skive, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu Livø - Reisverslag uit Skive, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Livø

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

16 Mei 2013 | Denemarken, Skive

Donderdag 16 mei 2013
Fur-Livø Wind: geen Afgelegde afstand: 8 nm

Echt afstanden afleggen doen we niet. Vanmorgen zonder wind vertrokken. Beetje spetters, echt nat werd je er niet van. Maar het was echt compleet blak, lucht en water gingen in elkaar over, zonder lijn van de horizon. Plan was even Livø aan te doen, daar een rondje te lopen en dan als er wind zou zijn, verder te zeilen. We vonden een prachtig plekje, de landvasten werden bijna uit onze handen gerukt door zeer behulpzame passanten die er al lagen. Het valt ons op dat de Denen die we in Limfjord tegenkomen, toch weer heel anders zijn dan de Denen in het zuiden. Normaal is een Deen afwachtend, totdat je ze aanspreekt, maar hier is het bijna altijd andersom. We zijn na een broodje gegeten te hebben, de kant op gegaan. De zon kwam er zowaar bij. Eerst het dorp ingelopen. Het hele eiland is sinds 1974 onder beheer van ministerie van milieu. Er staan een paar gebouwen en een oude grote boerderij met een paar stallen. Je kan een kijkje nemen in de stallen en schuren.
Daarna doorgewandeld, over het eiland. Door een doorsteek het strand opgelopen. Toen verder langs het kiezelstrand gelopen. We dachten wel weer ergens een pad tegen te komen, waarmee we van het strand konden komen, maar dat viel even tegen. Het is een steile kust in het noorden, en het pad dat er zou moeten zijn, is waarschijnlijk weggespoeld, want niet te vinden. Dus toen werd het een wat langere tocht over de kiezelstenen. Opvallend trouwens dat er helemaal niets gedaan wordt aan de afkalving van de kust. Af en toe zie je gewoon stukken naar beneden vallen, of die pas naar beneden gevallen zijn.
Toen we terug in de haven waren, waren we in twijfel, doorgaan of toch blijven. De mannen op de haven begonnen m.b.v. een tractor 2 hekboeien in het water te gooien. Daardoor konden we niet direct weg. En toen zaten we toch wel lekker in het zonnetje, en besloten we toch maar te blijven. Alle Denen zaten, zoals Denen doen, met zijn allen te bieren aan een picknicktafel, en wij zijn daar met wat biertjes bij gaan zitten. Werd erg gezellig. Ze kunnen niet begrijpen dat wij morgen weer verdere willen, want de 2 komende dagen schijnt er hier een fantastisch feest te zijn. Er komt een band, die oude rockmuziek speelt. Ze vertelde ons dat we morgen dan wel vroeg weg moeten zijn, anders komen we nooit meer weg. Langzamerhand kwamen er al steeds meer boten de haven in, en nu ik dit zit te schrijven, liggen we al volledig ingebouwd. Veel mensen hebben een extra dag vrij genomen, omdat ze bang zijn dat er morgen geen plek meer is. De buurman heeft een biertje bij ons gedronken, en vertelde dat hij samen met een vriend zijn boot vandaag vast heeft overgevaren, zijn vriend is met de veerboot naar huis gegaan. En morgen komt de rest van de familie, en hebben ze in ieder geval een plek. Ik vrees dus dat wij morgen kunnen vergeten om weg te komen, en mee moeten feesten met de Denen.

• 17 Mei 2013 - 09:44

Gerrit:

Dat is nog wat anders dan verwaaid liggen

• 17 Mei 2013 - 09:58

ANNe:

Een feestje is nooit weg en Danish Rock op een klein eilandje kan je niet uit de weg gaan. Veel plezier ouwe rockers.............

• 17 Mei 2013 - 13:07

Andrea:

Beentjes van de vloer, lets go!!!!!
    One, Two, Three O'clock, Four O'clock rock,
    Five, Six, Seven O'clock, Eight O'clock rock.
    Nine, Ten, Eleven O'clock, Twelve O'clock rock,
    We're gonna rock around the clock tonight.

• 17 Mei 2013 - 21:38

Janna&Jaap Metselaar:

Leuk om wat van je te horen Emmy.We wisten niet eens dat je weg was !Maar gelukkig hebben we Dirruk in de buurt........Gr&lfs

• 17 Mei 2013 - 21:41

Jaap Metselaar:

Het is trouwens heel leuk om jullie te kunnen volgen!Veel plezier,ondanks de wat chagerijnige reactie,sorry daarvoor.

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.