Heiligenhafen - Reisverslag uit Heiligenhafen, Duitsland van emmy Konst - WaarBenJij.nu Heiligenhafen - Reisverslag uit Heiligenhafen, Duitsland van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Heiligenhafen

Door: emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

25 Augustus 2013 | Duitsland, Heiligenhafen

Zondag 25 augustus 2013
Warnemünde-Heiligenhafen Afgelegde afstand: 43nm Wind: O5-6
Gisterenavond werd het al snel rustiger aan boord. Er kwam wat minder scheepvaart, en dat scheelde veel. Maar vanmorgen vroeg gewekt. Ik dacht dat er iemand aan boord was. Dus uit bed om te zien wat ik nou eigenlijk gehoord had. Veel kabaal boven op de buiskap. Ik zag vanuit de kajuitingang een zwarte staart zwiepen over het randje van de buiskap. Dacht dat dit een kat was, dus een klap tegen de buiskap gegeven. Een kat zou er vandoor gegaan zijn, maar dit beest was heel nieuwsgierig wie die klap gegeven had , en boog met zijn kopje over de buiskap en keek mij recht in de ogen. Dus zat er niets anders op om mij aan te kleden,en met zaklantaarn achter hem aan te gaan. Het beest heeft zich toen verstopt tussen de vouwen van het grootzeil. Daar hoorde je hem heen en weer lopen. Jan was ondertussen ook wakker geworden, en die hield de kajuitingang gesloten. Eindelijk het beest uit het zeil, en liep hij op voordek. Ik er weer achteraan met de zaklantaarn, en op gegeven moment is hij toch ongezien van boord gegaan. Ik vertelde het verhaal aan de havenmeester, en die zei dat er inderdaad 2 minken op de haven zijn, die absoluut niet schuw zijn. Ze worden ook vaak gezien op de reddingsboot. Het is nog niet gelukt ze te vangen. Als Marit hem had gezien, had ze vast gezegd: Oh wat lief….
Vandaag weer een prachtige zonnige en warme dag. Hebben heerlijk gezeild tot zo’n 10 mijl voor de brug. We gingen natuurlijk naar lager wal toe, en wind nam toe naar dikke 6. Enorme golven van 2 meter hoog. Ik ben niet snel bang maar vond het best heftig. Heeft ook een beetje te maken met onbekend water. Het was dat er toch redelijk veel gezeild werd. Dat stelde mij een beetje gerust. Daar moesten in ieder geval localo’s bij zitten die weten dat het kan en je niet in grondzeeën terecht komt. En het ging gelukkig allemaal goed. Na de brug de haven van Heiligenhafen in. Viel met deze wind ook niet mee. Je moest zelf een box zoeken met groen bordje, en met harde wind en veel boxen met harde zijwind valt dat ook al niet mee.
Met een recordtijd overgestoken vanaf Warnemünde, met een gemiddelde van 6,7 knopen. Wel weer heel hard werken. Moesten na aanleggen echt even bijkomen. En nu gaan we niet meer weg voordat het windkracht 4 is. Al die records zijn wel leuk, maar een keer een hele tocht ontspannen zeilen zou ook wel eens leuk zijn. We liggen tussen 4 palen, maar de boot ligt best een beetje onrustig. In de haven staat nu af en toe al een oost 7.
Vanavond buiten de deur gegeten.

Maandag 26 augustus 2013
Heiligenhafen
Luie dag vandaag. Eerst uitgeslapen. Daarna naar strand gewandeld en op de pier geweest. Het is een mooie pier, met ligstoelen, waterspeeltuin, loungeruimte en zwemplatform. Nog even boodschappen gedaan. Aan boord even gegeten. Jan is toen de boot gaan schoonmaken. Was weer nodig. Vooral de kuip was heel smerig. En ik ben naar Graswarder gefietst, een natuurgebied twee kilometer van de haven. Eigenlijk is het een soort Waddeneilandje. Op de uitkijktoren had je een mooi uitzicht over de Oostzee en het natuurgebied. Verder een beetje langs het strand gewandeld. Toen ik terug aan boord kwam, was de bood ook weer mooi schoon.
Nog even yatzee gespeeld en daarna cob gestart. We liggen met kop op de wind, dus in kuip was het behoorlijk warm. We konden dus ook nog steeds lekker buiten eten. Morgen gaat de wind wat inzakken. Het giert nog steeds over de haven.

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.