Visby - Reisverslag uit Visby, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu Visby - Reisverslag uit Visby, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Visby

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

03 Augustus 2013 | Zweden, Visby

Vrijdag 2 augustus 2013
Bokö-Visby Afgelegde afstand: 56nm Wind: NW3
Vanmorgen rond zevenen vertrokken. Eerste stuk konden we zeilen op de spinaker maar tegen tienen was er te weinig wind. Met een snelheid van2 tot 3 knopen, zou dit een hele lange tocht worden. Dus verder op de motor. Tot een mijltje of 7 voor Visby en toen weer een klein stukje kunnen zeilen. Was vandaag ontzettend warm, en onder weg nog even koude douche genomen. Onderweg geen schip gezien. Echt een hele lege zee. Vlak voor Visby verschenen wel wat boten. En dan verbaast het je toch dat het zo vol in Visby isKonden wel in de gewone jachthaven een plek vinden. En andere keuze is de overloophavens, die iets verder van centrum liggen.
Grote verrassing dat we de Ruiten Troef (V933)hier aan troffen. Jaren geleden hebben wij Taco al eens ontmoet in Denemarken, en daarna sporadisch internetcontact met ze. Dit jaar maakt Taco, met Alfred en zoon Paul een grote tocht en ze zijn o.a. naar St. Petersburg geweest. Hun einddoel is Augustenborg. Leuk om ze dus in levende lijven te ontmoeten. Zij even een paar biertjes bij ons gedaan en na het eten wij wat wijntjes bij hun. Gezellig.
Prachtige avond met mooie zonsondergang, oranje luchten en blakke zee.
O ja, hier tegenover zit een ijswinkel. Marit, ze hebben hier 180 soorten ijs waarvan 24 sorbetsmaken. Jan heeft er al 3 uitgeprobeerd, en komende dagen zal ik wat sorbetsmaken uit gaan proberen.

Zaterdag 3 augustus 2013
Visby
Vandaag weer een stralende dag. Dat lijkt ons wel altijd te overkomen, dat als je in een stad ligt het heel warm wordt. Maar we klagen niet. Vanmorgen weer even een paar wassen weggedraaid. Alles was binnen een uur droog.
Visby is een prachtige stad. Echt heel oud, prachtige straatjes en prachtige huisjes. Vooral langs de muur staan mooie houten huisjes. De muur is ook indrukwekkend. Er zijn een aantal poorten, met de valhekken er nog in. De stad zit wel vreemd in elkaar. Als je in de stad bent, is het moeilijk bij de boot te komen. De straten lopen voornamelijk oos-west en wil je noord-zuid gaan, dan moet je wat meer moeite doen. Er is een grote kerk, welke intact is, de overige kerken zijn allen ruïnes. Vreemd gezicht, midden in de stad van die grote ruïnes, en dat die dan ondertussen nog niet verdwenen zijn. Het lijkt alsof ze als openlucht theater gebruikt worden. Komende week is het middeleeuwse week in Visby, en net buiten de muur staat al een tentenkamp. En de hele dag zie je steeds meer mensen in klederdracht verschijnen. Schijnt een hele happening te worden.
O ja, vanmiddag wel even een ijsje gehaald: grapefruit-zwarte bessen-lime sorbetijs en Jan citroen-aardbei-en nog iets. Morgen weer andere smaken uitproberen. En vlak voor eten nog even naar stadsstrand geweest en een frisse duik genomen.
Komende 2 dagen hebben we een auto gehuurd bij rent- a- wreck, voor 45 euro per dag hebben we een auto. Ben benieuwd of het nog een beetje rijdt.

Zondag 4 augustus 2013
Vanmorgen naar de openingsparade van het Middeleeuwse feest geweest. Dat zag er fantastisch uit.
Veel mensen hebben zich prachtig uitgedost en er zijn ridders op paarden.
Daarna met de auto noorden van Gotland verkend. Via de kust naar Lummelunda Grottan gereden. Deze grotten zijn ontdekt door 3 schooljongens in 1948. Ze hebben met kaarsen het eerste stuk ontdekt, en hebben pas na 7 jaar bestaan van de grotten bekend gemaakt. In museum wordt film gedraaid, waarbij de toenmalige jongens zelf het verhaal vertellen. En dat is een spannend verhaal. Er is nu 4 km grot ontdekt, en elke zomer wordt er verder onderzocht. De grotten zijn op zich mooi, ze bestaan uit 400 miljoen jaar oud rif, met veel fossielen. Maar het stuk wat open is voor publiek is ook behoorlijk aangepast, met gladde vloeren. Dat hebben we wel eens beter gezien.
Vervolgens doorgereden naar Lickershamn, een haven die we nog wel een keer met de boot willen bezoeken. Hier hebben we een aantal rauksa´s gezien(kolommen kalksteen met veel fossielen). Doorgereden naar Kappelshamn, een haven in een diepe baai, met veel kalksteenindustrie. De haven is tevens uitwijkhaven voor de veerponten, als er te veel wind is. In Bläse zijn we even bij een kalkbranderijmuseum wezen kijken. In Rute en Bunge 2 oude kerken bezocht. En via Lärbro naar Slite gereden. Hier staat de grootste cementfabriek van Europa, en er is een enorme groeve naast de fabriek. Vandaar zijn we terug gereden naar Visby. Wat we tot nu toe buiten Visby gezien hebben, valt ons erg tegen. Vrij saaie wegen, en geen echte hoogtepunten, zoals leuke dorpjes of kustliijn. Morgen gaan een stuk zuid bekijken. Misschien is dat beter.
Vanavond traden alle artiesten, die komende week optredens hebben in de stad, op aan het strand. Was een prachtige windstille avond, met blakke zee en mooie zonsondergang. Leuke sfeer, heel veel mensen, die lekker in de zon in gras zitten. Heel gemoedelijk allemaal. En leuke optredens. Heb me daar tot een uur of 10 uitstekend vermaakt.

Maandag 5 augustus 2013
Vanmorgen werden we gebeld of we de auto wilden komen inruilen. Ze hadden een fout gemaakt, en onze auto stond er nog. Nu hebben we dus een Seat Alhambra i.p.v. de Nissan Primera. Vonden we wel een upgrading. Richting zuid was stukken leuker dan richting noord. Langs de kust naar beneden gereden, Eerst naar Högklint gereden, 5km ten zuiden van Vuisby. Hier had je een magnifiel uitzicht op Visby en op de zee natuurlijk. Zijn ook een stukje beneden langs gewandeld. Is behoorlijk grillig allemaal.
Gnisvärd was de volgende stop. Hier staan oude vissermanhuisjes, die nu in gebruik zijn als zomerhuisjes. Heel mooi allemaal. Vlak voor dat je het gehucht binnenrijdt, kom je een groot stenen schip tegen. Later kwamen we er ook nog een tegen bij Gannarve. Het zijn begraafplaatsen van de Vikingen uit de bronstijd.
In Klintehamn, gezien dat dit een haven is met lastige invaart en dat het hier allemaal heel smal is.
In de Fröjels-kerk, uit de 12e eeuw, werden we getrakteerd op een oefen-concert, viool, piano en alt.
Hebben daar een poos zitten luisteren, en waren er stil van.
Buiten de kerk is een oud labyrint van stenen in het gras.
Vlakbij de kerk zijn we nog naar een oude Vikinghaven geweest. Ook hier stonden van die prachtige vissershuisjes. En het navigatielicht is hier nog een olielampje met spiegel.
Via Gerum, Linde en Stanga weer naar het noorden gereden, naar Roma. Mooie weggetjes, grote akkerbouwbedrijven, en af en toe wat schapen en koeien. In Roma nog even gestopt voor een oude kloosterruïne. En daarna was het rondje vol en waren we terug in Visby.
Vanavond even bij Pauline en Evert-Jan Hermans met een Koopmans de Sophia een pilot wezen brengen van de Stockholmse scheren. Daar even aan boord blijven zitten, tot we tegen tienen de Gotland Express binnen zagen lopen. In de aankomsthal gewacht op M&R. Leek wel een vliegtuig, de bagage kwam eerst op een lopende band en daarna de passagiers. René had heel wat kilo’s op zijn rug. Drie kilo Libelles, een paar Zeilens en ander leesvoer hadden ze meegenomen. En een zak drop van P&G en onze bestelling van o.a. een nieuwe voorraad chocola.

• 03 Augustus 2013 - 13:19

Gerrit:

Muggen, een loos vissertje, oude bekenden ....vakantie in Holland?

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.