Seglinge - Reisverslag uit Degerby, Finland van emmy Konst - WaarBenJij.nu Seglinge - Reisverslag uit Degerby, Finland van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Seglinge

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

16 Juli 2013 | Finland, Degerby

Maandag 15 juli 2013
Degerö-Seglinge Wind: ZW4 Afgelegde afstand: 18nm
60°12’,80N 20°,42’,70E
Vanmorgen eerst even naar kerkje van Föglö gefietst. Het is gebouwd op een prachtig plekje en ziet er heel mooi uit. Helaas niet open op maandag. Even na negenen vertrokken uit de haven. Prachtig gezeild, veel tegenstanders, dus Jan had er lol in. In de middag trok wind aardig aan naar ZW5. Dat was ook ons probleem om een goeie overnachtingsplek te vinden. We wilden eigenlijk voor anker, maar in deze hoek is er geen goeie plek die zowel zuid- als noord-beschutting geeft. Want rond middernacht is de voorspelling Noord 6 tot 7.
We hadden een goeie haven gevonden, maar toen we daar rond tweeën aankwamen, bleek deze al vol. Er was nog wel een plek vrij aan buitenkant van havenhoofd en daar zijn we gaan liggen. Maar als wind echt noord wordt dan liggen we daar plat lager wal en niet achter een golfbreker, maar op open water. Volgens gribfile blijft wind een paar graden westelijker van noord, maar die garantie heb je natuurlijk niet. Het beviel ons dus helemaal niet. En dat is hetgeen dat ons aan deze eilanden helemaal niet bevalt. Het is te druk. En zeker met die vreemde windvoorspellingen op dit moment, waarbij wind van hard zuid naar hard noord draait, dat maakt aantal geschikte ligplaatsen nog beperkter. Meeste jachthavens liggen meestal open naar een kant. En je moet rond tweeen binnen zijn, anders is er geen plek meer. En het is gewoon niet prettig dat je gedwongen wordt op bepaalde tijden te varen, niet te lang door mag gaan, anders heb je een probleem.
Maar we hadden geluk, aan eind van middag ging er ineens een boot weg, en als een razende hebben wij die plek ingepikt. Want er kwamen al weer nieuwe boten binnen. Dus wij helemaal blij.
Wordt het toch nog een ontspannen nacht, want we hadden al verschillende scenario’s bedacht, mocht het mis gaan.
Zijn even naar de butik gewandeld. Blijft hier altijd een belevenis, wat je daar aantreft. Ook dit is weer een gezellig buurtwinkeltje, met van alles te koop.
Om 18.30 kwamen we terug, en zagen een grote rij voor gebouwtje van de havenmeester staan. Ondertussen werden er 2 kraampjes gevuld met eigengemaakte spullen en etenswaren. Er was ook een kraampje met gebakken koek/cake, grote bak slagroom, voor op de koek en verse koffie. Een hele gezellige boel dus, en ook wij zijn maar in die rij gaan staan. Iedereen die bij de havenmeeser vandaan kwam, had vissen bij zich. Havenmeester deed dus even goede zaken met gerookte makreel en (porch?). Daar wij al van plan waren vis te eten, hebben wij ook maar 2 vissen erbij gekocht. Daarna nog even bij de kraampjes gekeken, en een fles Flädeblomsaft gekocht, een soort limonade.
Opvallend is dat hier bijna alleen Finnen met kinderen liggen. Er is maar 1 Zweed. Er zijn geen voorzieningen. Geen douches. Drie droogtoiletten. Naast de toiletten, buiten staat een soort kist waarin een wasbak , emmer water ernaast met schep. Wastafel kan je volscheppen, en dan kan je met zeep je handen wassen. Ook de droogtoiletten zijn prachtig. Er staan bloemen in, een stapel leesvoer, en blijkbaar worden ze goed bijgehouden, want ze stinken helemaal niet. Het is allemaal met zoveel liefde gemaakt.

Dinsdag 16 juil 2013
Blijven liggen vandaag. Stond een goeie NW6, en wij wilden het eiland nog zien. De 2 boten die op de plek aan buitenkant van haven lagen, de plek waar wij gisteren eerst lagen, zijn vannacht wel naar binnen verhuisd. Was toch te knobbelig. Wij liggen echt heel beschut. Allen als je naar buiten kijkt naar hoofdvaarwater, zie je dat het hard waait. De haven liep vanmorgen toch bijna leeg. Meeste gingen naar het zuiden. Een enkeling waagde zich naar noord.
Wij hebben stuk gefietst en daarna een zeer inspannende wandeling gemaakt. Dachten dat dit een kilometer of 4 zou zijn,maar waren er zeker 6, en veel klauterwerk, over boomstammen klimmen en zoeken naar de richtingaanwijzer. Er stonden op diverse plekken meeuwen, of vissen of er hingen houten stippen in bomen. Heel creatief.
Dus na 3 uur waren we weer in bewoonde wereld. En toen konden we even onze fiets niet meer vinden. Maar gelukkig zijn er eilanders die je dan kunnen vertellen waar je bent.
Terug aan boord begon de haven aardig vol te lopen. Nu met grotere boten dan wat er vanmorgen lag.
We hebben hier geen dongel en zijn nu afhankelijk van jachthavens waar internet is. Bij d butik staat dat er wireless internet is, dus Als dit verhaal erop staat, is het gelukt.

• 16 Juli 2013 - 18:37

Rene En Mnq:

Het zuidelijke haventje van Kumlinge ligt volgens mij ook beschut. Daar hebben ze mij 24 jaar geleden liefdevol opgevangen nadat ik om 10 uur 's avonds met de pont was aangekomen en geen slaapplek had....Rene heeft hele andere herinneringen aan Kumlinge. Hij heeft een nacht al hoestend doorgebracht; het huis was erg stoffig. Van ellende is hij maar buiten gaan slapen. Toen was het mooi en rustig weer. Rene denk nu meteen weer aan het huisje bij Lemland in de winter. Het huisje was vol met motten. Die eerst maar eens opgezogen met de stofzuiger. Toen een grote sok van Rene in de zuigmond gestopt en toen slapen en maar hopen dat ze niet uit de stofzuiger kropen. In de winter is het heeeeeeeel rustig op Aland:-)
    Lukt het nog om richting Helsinki te gaan?
    Veel plezier!

Oh ja, wel fijn dat Jan nog geen Hall(dubbel l)berg Rassy trauma heeft :-)

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.