Skagen - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu Skagen - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Skagen

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

11 Juni 2013 | Denemarken, Skagen

Maandag/dinsdag 10/11 juni 2013
Børøy-Skagen Wind: W5 Afgelegde afstand: 137 nm

Vandaag mooie dag om over te steken naar Skagen. Voorspelling is tot uur of 3 oostelijke winden, en daarna west draaiend, en de hele nacht is er wind.
Van morgen rustig aan begonnen. Beetje uitgeslapen, even op eiland gelopen, alles opgeruimd en vaarklaar gemaakt.
Tot Lindenes konden we aan de wind zeilen. Daarna heel stuk op motor met grootzeil tot die ook wegmoest. En tegen drieën kwam inderdaad de voorspelde westen wind. Kluiver uitgeboomd, en die heeft tot 20 mijl voor Skagen prima zijn werk gedaan.
Wat doe je nou aan boord met zo een lange tocht. Deze tocht was vrij comfortabel omdat het voor de wind is, waardoor je je gemakkelijk kan bewegen aan boord, en waardoor het ook lekker warm is in de kuip. Tot Lindesnes heb je nog wat ander bootverkeer, dus moet je in ieder geval uikijken dat je niet over een klein sportvisserbootje vaart. Daarna konden we lekker liggen in de kuip(Emmy). Jan gaat meestal in kajuit zitten lezen en slapen. Regelmatig even je hoofd boven de buiskap uitsteken om uitkijk te houden en dan rondom even met de verrekijker kijken. Verder geeft de AIS alarm als er een vaartuig in onze route komt en er aanvaringsgevaar dreigt.
Tegen zessen koken. Hebben altijd iets gemakkelijks voor dit soort tochten, en deze keer was dit macaroni ham/kaas. Koken is aan de wind wat gemakkelijker omdat de boot dan naar een kant scheef ligt. . Nu moest je er echt voor zorgen dat je alles vastzet, omdat je door achteropkomende golven af en toe op zij gezet wordt en dus naar 2 kanten scheef gaat. Dus je moet heel goed opletten hoe en op welke volgorde je iets doet. En daar golven niet gelijkmatig zijn, denk je dat je alles goed hebt staan, tot die ene dwarse golf en alles begint te schuiven. Dus de peper klem je ergens tussen het gasfornuis, tomatensalade staat in de gootsteen, fornuis is cardanisch opgehangen, dus daar kan je dan ook nog dingen op zetten. Maar vooral als je er even niet op bedacht bent krijg je een gooi, en probeer je ter redden wat er te redden valt. Deze keer ging de saladesaus er vandoor, maar kon ik deze net op tijd opvangen.
We hebben gegeten in de bakjes die we van René en Monique gekregen hebben. Daarna afwassen en koffie zetten.
Wij spelen altijd Yatzee, en tijdens zo’n tocht hebben we de ochtend- middag en avondeditie. Ook hierbij heb je last van de deining, en stenen kunnen dan raar rollen.
De zon gaat hier pas laat onder en echt donker wordt het niet. Deze keer hadden we de pech dat na elven de stuurautomaat niet meer kon sturen. We hadden wind tegen tij en de golven hebben hier vaak een vreemd patroon. Een hele poos heb je golven van ca. 2 meter en die gaan mooi onder het schip door, en dan ineens zit er een tussen die uit andere richting inkomt en heel hoog is. En dat kon de stuurautomaat niet aan. Toen zijn we om de beurt een half uur gaan sturen. In dat half uur kan de ander dus doen wat hij wil, dus een beetje slapen, of lezen etc. Na twaalven is dit meestal een beetje rusten/slapen. Weinig scheepvaart gezien, en er was 1 tanker die voor ons moest uitwijken. Omdat we uitgeboomde kluiver hadden staan, moesten we windhoek sturen, en konden we geen koers sturen. Daardoor kwamen we ca. 10° boven Skagen uit. Tegen de ochtend zijn we dat gaan corrigeren, en toen moest de boom eruit. We moesten nog 20 mijl afleggen, maar op moment dat de boom eruitging, hadden we helaas te weinig voortgang meer doordat er wat minder wind kwam en de golven heel naar waren. Dus motor gestart totdat er weer te zeilen was. Op de motor met grootzeil bij, kreeg ik een kleine dip. Vermoeidheid in combinatie met een katterig gevoel, dus ben ik even echt gaan slapen. Laatste stuk was er weer te zeilen. We hebben vreemd geluid als de schroef draait. We hebben onderweg al een keer een plastic zak in de schroef gehad, Die hebben we door achteruit te slaan er uit kunnen krijgen. Nu lijkt het alsof er weer iets in de schroef zit. Jan heeft weer een aantal keer achteruitgeslagen, en zelfs een stuk achteruit gevaren. In de haven naar schroef gekeken en het leek alsof er iets in zat. Ik heb expres mijn wetsuit meegenomen voor dit soort situaties. Allen vergeten duikbril mee te nemen. Deze dus gekocht, samen met een goed mes. En toen dus het water in. Maar er blijkt niets in de schroef te zitten. Nu hopen we maar dat we het er uit gedraaid hebben, en dat het niet iets anders is.
Na een nacht doorzeilen, is de behoefte aan een douche altijd heel groot. Daarna zijn we nog een uurtje of 2 naar bed gegaan.
Skagen staat bekend om bunkerende Noren en Zweden. Wij zijn hier eerder geweest in drukke zomermaanden, en moesten altijd een beetje lachen om al die mensen met karretjes vol trays bier en wijn. In de haven liggen alleen Noren en Zweden, en nu dus ook één bunkerende Nederlander.

• 11 Juni 2013 - 21:23

J.metselaar17@kpnplanet.nl:

zo,wat kun je bunkeren Jan!!Dat Skagen is dus echt een naar plekkie als ik het wel heb.Mooi verslag Emmy.We genieten met jullie mee.Mooie foto's.Heel spannend koken.Ik roei hier achter maar een beetje op de sloot met ons kleinste kleinkind.Meerkoet op nest ,Opa.Eitjes kijken!Hij kletst al aardig wat weg.gr&lfs J&J

• 11 Juni 2013 - 21:29

Janna&Jaap:

We genieten van jullie verhalen.Kaap Skagen is dus echt geen pretje,zoals ik begrijp.Koken aan de wal gaat makkelijker!Ik vaar hier maar een beetje op de sloot achter met kleinkind."Meerkoet Opa!Op nest."Weinig deining hier.Remon en Chantal hadden serieuze kijkers.
    Gr& Lfs

J&J

• 11 Juni 2013 - 21:35

Emmy Konst:

Hoi Jaap en Janna,
    Meerkoeten en kleinkinderen zijn ook leuke bezigheden. Hadden of hebben R en C serieuze kijkers?
    We willen alleen leuke buren hoor!

• 11 Juni 2013 - 22:01

Gerrit:

Dankjewel voor weer dit prima verslag. Zag op de AIS dat jullie in Skagen even een hoekje omvoeren naar een andere kade. Was dat om olie te bunkeren? t'Is wel wat om een hele nach door te zeilen voor een paar treetjes bier.
    Was het water in Skagen een beetje op temperatuur?
    Wiiel jullie Pien ook op de maillijst zeten onder "pienode@ziggo". Ze neemt haar i-pad mee naar Basel. Blijven we op de hoogte. We moeten nog één detali oplossen: zekan wel mail ontvangen maar niet zenden, behalve alleen aan Ziggo-klanten. Daar komen we in de volgende maanden wel uit. Ze kijkt inieder geval naar je reisverslagen en jullie foto's.
    Lieve groeten van beiden

• 11 Juni 2013 - 22:03

Gerrit:

Excuses. Moet tekst toch even door lezenvoor ik rechts onder klik
    G.

• 11 Juni 2013 - 23:31

Emmy Konst:

Hoi Gerrit en Pien,
    Heb het emailadres van Pien toegevoegd. Wouw, een Ipad, leuk hoor.
    In de haven moesten we wachten op een grote hektrawler die de haven uitgesleept werd door 2 sleepboten. Aan mij kan Pien wel mail verzenden, ik heb een ziggo-emailadres, dus gewoon mijn privemailadres gebruiken.
    Als we internetcontact heb, lees ik die altijd.

Liefs, Emmy

• 12 Juni 2013 - 02:56

ANNe:

Het zwaartepunt een beetje verlaagd met bier en wijn proviandering in Skaw, nooit slecht.
    Hier worden de palen onder de verkeersborden met rode en gele tape omwonden, de slagbomen van de Compagniebrug zijn nu rood-wit-blauw. Enkhuizen gaat er maximaal voor. De Drom krijgt een r-w-b muts op het dak, brug over het sluisje en meer.
    T & J aan boord ook aan de voorjaarsschoonmaak. Hier gaan ze er maxima voor.
    Ik vrees allleen dat "de baarmoeder" bij het ZZM niet afgedekt wordt met camouflagenetten van het leger.

• 12 Juni 2013 - 10:04

Pien :

Hallolieverds hier komt mijn eerstebrief het. Vvalt niet mee misschien gaga inkjet leuk Vinden vroeger typte ik met tien vingers nu gaat hermeti een . En als ik te langzaam ben krijg ik alles dubbel .

• 12 Juni 2013 - 11:41

Roon:

...wanneer je hier in Amsterdam een kroeg in loopt en tegen de eerste de beste zegt; zal ik je kluiver effe uitbomen...? Heb je zo een blauw oog....hahahahahaha...

Anne, 'zwaartepunt verlagen'...;-)

• 15 Juni 2013 - 12:21

Janna&jaap:

Het lijkt me een fantastische ervaring dat een TANKER voor zo'n klein "k"bootje moet uitwijken!!Jan jij heet van af nu zeker Jan Bierhaalder?Met die naam kun je in Enkhuizen terugkomen....Ik vind je verslagen prachtig Emmy.
    Gr&lfs
    J&J

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.