Kastelholm - Reisverslag uit Degerby, Finland van emmy Konst - WaarBenJij.nu Kastelholm - Reisverslag uit Degerby, Finland van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Kastelholm

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

18 Juli 2013 | Finland, Degerby

Donderdag 18 juli 2013
Remmarhamn-Kastelholm Afgelegde afstand: 28nm Wind: NW5
(N60°, 13’,701 E20°,05,00)
Vanmorgen aan de buurman gevraagd wat de weervoorspelling is. ZW 5m/s. Vanacht draaiend naar naar noord. Ik had 2 dagen geleden op de gribfiles gezien dat het vanmiddag weer naar noord zou draaien, maar die voorspelling was ondertussen dus verouderd. Toen we weggingen zuidelijke wind bijna niets. Maar nog voor de middag draaide de wind weer naar noord en zette weer aan tot een wkr 5. Gribfiles waren dus iets beter dan de voorspellingen van de buurman. Hebben dus helft op motor gedaan en andere helft heerlijk kunnen zeilen. Laatste stuk kwam er wel bewolking binnen en door de noorden wind werd het ook wat frisser.
In Kastelholm heel hartelijk ontvangen door Bror-Yngve de havenmeester met zijn hond Gunvar Larrson. Iedereen wordt persoonlijk begroet, en een later ook in havenkantoor een hele hartelijke verwelkoming.
Zijn nog even naar Kastelholm-kasteel gelopen. Liepen onverwacht ook nog door een klein openluchtmuseum, met oude Ǻlandse gebouwen, die hier naar toe verplaatst zijn. Maar die gaan we morgen beter bekijken, want we hadden nog anderhalf uur om het kasteel te bekijken. Het is een heel oud slot uit 14e eeuw. Er was een tentoonstelling van een Fins/Ǻlandse kunstenares, Pauliina Turakka Purhonen, welke ik erg mooi vond. Daarna aan boord gegeten.
Vanavond een bewolkte avond, dus mooi om eens gebruik te maken van de sauna. Met zonnig weer heb ik daar niet zoveel mee, maar nu was het wel lekker.
We blijven maar noordelijke winden houden. De gribfiles zien er tot en met dinsdag afschuwelijk uit, wat betreft de wind. Harde noorden winden(6, 7 en 8). Dat is ook de reden dat we nu al weer een beetje westelijker gekomen zijn,en zuidelijk van het vasteland zitten. Hier hebben we meer noord-beschutten havens, dan in gebied waar we zaten, en helaas ook dan de gebieden waar we nog wel heen zouden willen gaan. We willen namelijk oversteken naar Zweden, zodra dit kan. Daar is het, iets zuidelijker iets rustiger met de wind. Onze plannen voor de Hoga kuste hebben we nu dus echt opgegeven. We hopen dat de gribfiles er een beetje naast zitten, soms geven die iets teveel wind. Maar de richting zal wel goed zijn, en het zal vast ook flink gaan waaien.

Vrijdag 19 juli 2013 Wind:NNW7
Gisterenavond begon het behoorlijk te regenen tot vanmorgen aan toe. Lang geleden dat we zoveel regen gehad hebben. En het waaiden behoorlijk vandaag. Vlagerig weer met af en toe uithalen boven de 30 knopen. Bijna iedereen is vandaag blijven liggen.
Vanmiddag klaarde het op, en toen zijn we naar het openluchtmuseum gelopen. Je kan hier gewoon rondwandelen, en de gebouwen bezoeken. Helemaal gratis. Er staan toch wel zo'n 30 gebouwen, waaronder een heren-boerderij, bijbehorend zomerhuis, verschillende molens etc. We hebben ook de gevangenis bezocht. Die heeft hier altijd gestaan. Deze is gebouwd in 1784 en heeft tot 1975 gefunctioneerd. Nu hadden ze 4 verschillende cellen ingericht, van de 18e eeuw tot 1950. In de 1e 3 werden de gevangenen nog echt geboeid, in de laatste niet meer.
Bij de havenmeester gerookte vis gekocht, voor morgen. Gerookte silt. Gaan we morgen uitproberen.
Vandaag ook weer mogelijkheid voor skypen. Met René, Andrea, mijn vader, en ik heb mijn moeder gezien. Zijn dus weer helemaal bijgepraat.
Vanavond weer een rondje sauna gedaan.

Zaterdag 20 juli 2013 Wind: N5-6
Vanmorgen vertrokken er aantal boten, en de meesten(misschien wel allemaal) gingen naar Mariehamn. Dat durfde wij niet aan, omdat het daar wel eens vol kan zijn, en dat werd later op de dag ook bevestigd, door onze nieuwe buren die daar vandaan kwamen. Zij vertrokken om 10 uur uit Mariehamn, en toen lagen er al schepen te wachten op een ligplaats.
Volgens gribfiles zou er vanavond een windgat zijn van een paar uur. Maar het lastige is dat we nog 20 mijl moeten voor we buiten zijn, en als het dan tegenvalt kan je niet uitwijken naar Mariehamn.
En als we voor anker gaan, hebben we geen weerbericht.
Op gegeven moment besloten te blijven, en daar hebben we nu wel een beetje spijt van, want de wind is er na zessen bijna helemaal uitgezakt, dus we hadden gemakkelijk de oversteek kunnen maken.
Hebben er vandaag een schoonmaakdag van gemaakt. Alles is weer spic en span. Jan heeft de lieren gesmeerd, en nog wat klussen gedaan. Bijboot schoongespoten, leeg laten lopen en geruimd, voor als we wel met zwaar weer over gaan.
En toen kwam onze overbuurman van een Hallberg vragen, of we boodschappen nodig hadden. Deze man, een Zweed, die in Amerika woont, heeft zijn boot op Ăland heeft liggen, waar hij in de zomer dan mee vaart. Hij had zijn auto hier staan, en we konden dan met hem mee rijden. Hij bracht ons naar een prachtige supermarkt en de bevoorrading is weer op peil.
Vanavond weer even naar de sauna. Ook daar is het gesprek van de dag, de noorder wind die deze zomer overheerst. De Finnen vinden het ook erg koud voor de tijd van het jaar. Normaal is zw wind 5 tot 8 m/s en een hogere temperatuur. Ze komen ook allemaal met mutsen op binnen. We horen elke avond wel een kachel die brand.
Wat trouwens ook typisch Fins is, naast die rare mutsjes, als ze een touwtje op hun boot aanraken, trekken ze handschoenen aan. Je ziet altijd gelijk wanneer ze op punt staan van vertrekken, het eerste wat ze aantrekken zijn handschoenen, nog voor het zwemvest.

Zondag 21 juli 2013 wind: N6-7
Vanmorgen waaide het weer stevig. Ik heb een was gedraaid. En daarna ben ik naar Bomarsund gefietst. Jan had daar i.v.m. de wind geen zin in, en is aan boord gebleven.
In Bomarsund is een oud fort. Deze is in de 19e eeuw gebouwd door de Russen, maar nooit helemaal afgekomen. De Russen wilden een redelijk ijsvrije haven hebben. Ze waren van plan dorpjes te bouwen, wat voor Åland nieuw was. Van 1 zo'n dorpje zijn de restanten te zien. En verder enorme verdedigingswerken. Een jaar of 10 hebben er mensen gewoond. En toen zijn ze door Franse en Engelse soldaten verdreven. Deze hadden niet genoeg manschappen, om het bezet te houden, en hebben de hele boel opgeblazen. En de restanten van het fort en dorp kan je bezoeken. Op het naastgelegen eilandje Prästö, was een museumpje met de hele geschiedenis en fotomateriaal. Finnen die gevangen waren door de Engelsen hebben een bekend Fins volksliedje, Oolannin sota, (War of Åland) gemaakt. Op Prästö ben ik op de restanten van een Grieks-Orthodoxe, een Moslim, een Lutherse begraafplaats geweest, de Katholieke en de Joodse begraafplaatsen heb ik gemist. Dit waren begraafplaatsen voor mensen die tijdens de bouw van het fort overleden zijn.
Terugweg behoorlijke tegenwind. Moest wel een kilometer of 12 terug fietsen, dat valt niet mee op een vouwfiets. Jan had ondertussen de was opgeruimd en had zich ook prima vermaakt.

Maandag 22 juli 2013 Wind: N7-8
Dachten we afgelopen dagen dat het al hard waaide, komt er vandaag nog een tandje bij. Het is echt niet normaal, zoveel wind. In de vlagen in de haven soms 35 knopen op de teller. Nog een dag als het goed is. Vannacht en morgen wordt er nog hardere wind voorspeld en morgenavond moet hij er echt uitzakken. Ik merk wel dat wij van stilliggen niet vrolijk worden, en zeker als het zo lang duurt, we zijn wat dat betreft toch meer reiziger. Dit is voor ons wel een record . Enige wat wel prettig is, dat we op dit moment niet hoeven te twijfelen of het wel of niet kan, want het kan echt niet.En we liggen op een hele goeie plek, met kop op de wind. Dus we kunnen in de kuip wel lekker zonnen.
Vandaag gewandeld, gelezen, yatzee gespeeld, gekookt en naar sauna geweest. Wordt een beetje saai.

Dinsdag 23 juli 2013 Wind N5-6
Vandaag frisse donkere dag. Zijn nu voor de verandering een keer jaloers op Nederland, al is het daar weer een beetje te warm. Eind van dag kwam zon er gelukkig nog even bij. Onze laatste dag hier. Morgen gaat wind inzakken naar N4 tot 5, dus dat wordt een mooie dag om weer over te steken naar Zweden.
Vanmorgen nog even naar de supermarkt gefietst. Was nog even een flinke trap met de wind en een beetje heuvels, en de supermarkt zit ook wel 6 km ver weg. In deze supermarkt moet je de broodjes afwegen. Dat zijn we nog niet eerder tegengekomen.
Vanmiddag nog even geskyped met mijn jarige vader.
Vanavond naar een dorps-avondmarkt gewandeld. Hele dorp komt hier koffie drinken met wat lekkers erbij. En er zijn wat kraampjes met zelfgemaakte spullen zoals taarten, jam, honing etc. Ik heb een mooie steen gekocht en Jan een fantastische kapstok, voor de petten aan boord.

• 18 Juli 2013 - 21:22

ANNe:

Hier ideaal ferryweer, leuke aantallen.
    Even naar je kunstenares gekeken en eh....... smaken verschillen.
    Wens jullie mooi zeilweer

• 20 Juli 2013 - 21:08

Rrit:

Dat zie ik jan nog niet op een stekelvarken doen

• 22 Juli 2013 - 14:45

Nel Bakker:

Heel leuk om al jullie verslagen te lezen en mooie foto's te bekijken. Wensen jullie verder nog een hele mooie reis. Hartelijke groeten, Vic en Nel

• 23 Juli 2013 - 20:49

Gerrit:

Fijn dat er weer perspectief is. Johanna M en Skuum dreigden al opgenomen te worden in de catalogus van het Friluftsmuseum Jan Karlsgarden.
    Mooie oversteek morgen gewenst.

• 24 Juli 2013 - 10:22

Marchien:

He he ik ben eindelijk weer bij. Als ik een paar dagen vergeet zijn jullie in een ander land! Zijn er echt zoveel muggen in Scandinavie? Of is dat alleen bij de meren? Hier bezig met herplanten. 2500 bomen op 6.5 ha. Spannend wel.
    Was met Anne eens dat Jan op die koe hoorde te zitten. Liefs uit koud Sutton

• 24 Juli 2013 - 22:12

Emmy Konst:

He Marchien,
    Er zijn muggen in zowel Finland als op de oostkust van Zweden. Water is namelijk niet echt zout, maar een beetje brak. Het scheelt dat het hier lange dagen zijn, zodat de muggen pas laat actief worden. Maar vooral in Zweden moet je bij een boswandeling rekening houden dat er muggen, of andere beesten met zelfde effect, actief kunnen zijn. Zowel Jan, Marit als ik hebben wel wat bulten gehad deze vakantie.
    Op de boot gebruiken we dan ook de horren, en zeker als je in baai met riet ligt, bewijzen die hun nut. Maar hoe zuidelijker we komen, hoe minder last we zullen hebben, want water wordt dan weer zouter.
    Op de Aland-eilanden weinig last gehad van muggen, maar daar hebben we ook erg veel wind gehad.

• 07 Augustus 2013 - 21:40

Jaap Metselaar:

Leuk,jan als ridder.Zit je ook zo in de sauna?Wordtje hoofd niet zo warm.We genieten erg van het verslag en van de foto's!

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.