Göteborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu Göteborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Göteborg

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

14 Juni 2013 | Zweden, Gotenburg

Donderdag 13 juni 2013
Källö-Knippla-Göteborg Wind: Z6 Afgelegde afstand: 14nm

Vannacht en vanmorgen veel regen, zoveel hebben we nog niet eerder gehad. Tot 9.30 uur in bed gelegen. Daarna op computer naar buienradar gekeken, en het leek wat droger te worden in de loop van de dag. Tegen enen de gok gewaagd om te gaan. Tot onze verbazing kregen we zelfs nog een beetje zon en in ieder geval geen regen meer.
Het was een klein tochtje, en een groot deel tegen de wind en stroom in, dus alles op de motor gevaren. Voor we vaarwater naar Göteborg invoeren, moesten we nog een stukje op over open water, en daar woei je bijna van de boot af.
In Göteborg haven was het nog niet heel druk. Ze hebben hier zo’n rottig aanmeersysteem. Er ligt een lijn in het water, welke je moet oppikken, en die (vaak vieze groene lijn) kan je dan aan je boot bevestigen. Als je echter tussen de bootjes doorvaart naar een plek, loop je wat risico. Wij hadden in 1e instantie een mooie plek gezien, maar bleven met de kiel aan een lijn vastzitten. Gelukkig niet met de schroef. Dus langzaam weer terug gevaren, en andere plek gezocht. Liggen naast een Halberg. Mensen wonen toevallig in Källö-Knippla. Ze hebben ook al diverse keren Gota-kanaal gedaan.
Nog even de stad in gelopen. We zijn hier eerder geweest, maar verbazen ons weer over het enorme winkelcentrum hier. De buurvrouw had al verteld dat het uitverkoop was. Het is in bepaalde winkels dan ook enorm druk.
Morgen blijven we hier nog een dagje liggen. Voorspelling is West 8, dus dan kan je maar beter op je plek blijven liggen.

Vrijdag 14 juni 2013
Göteborg
Wat een wind vandaag. Af en toe windkracht 7 in de haven, en dan liggen we behoorlijk beschut. Vannacht was er weer wat regen. Maar overdag droog en af en toe zon.
Eerst lekker uitgeslapen, en daarna de stad in geweest. Gewinkeld en gewandeld. Even naar de Feskekörka geweest, een kerk die nu een vishal is. Daar ons avondeten vandaan gehaald. Er zijn vandaag alleen wat passanten vanaf Götakanaal gekomen. Hebben nu een Russische boot naast ons liggen, en daarnaast een boot van de Ǻlands. En aan de andere kant nog steeds de Knippla-mensen. En verder wat weekendmotorboten. Er ligt er nu een en die komen van een visserseiland, vol met mannen, waarschijnlijk vissers die nu even uit hun dak gaan. Ze hebben hun grote hoge motorboot tegen een veel kleiner bootje geplempt. Die is er van ellende tussenuit gegaan. En nu hebben ze feest aan boort. Veel muziek en lawaai. Gelukkig liggen ze ver genoeg weg van ons, dus we hebben er niet echt last van.

• 14 Juni 2013 - 23:08

Christina Groen:

zo nu en dan neem ik me even de tijd om jullie te volgen, een hele ervaring das één ding wat zeker is!! geniet ervan! groetjes uit het warme zuiden Frankrijk, Christina en Peter

• 15 Juni 2013 - 06:54

Marchien :

Zaterdagmiddag en kiezen tussen huishouden of skuum lezen. Keuze snel gemaakt. Eindelijk weer een beetje bij. He Em, heb je 500 boeken bij je of een Kindle? Moore foto's weer en verhalen en bedankt voor t kanon. Heb een half uur in Perth rond gereden een keer on een kanon te vinden maar allemaal te Klein..

• 15 Juni 2013 - 12:18

Gerrit:

Zag om 9.30 dat jullie wat heen en weer voeren in Gö theborg. Iets uit de feskekörka op de steiger laten liggen?
    Nu 12.00 zijn jullie onderweg naar het derde reisdoel. Eerst Lymfjord, toen Bergen en nu dwars door Zweden. Zo komen dromen uit.
    Gisteren bracht het koningspaar een bezoek aan Enkhuizen. Zij kregen 20 minuten gelegenheid om de stad te leren kennen! Jan Baas was in ieder geval tevreden. Twee interessante verschijnselen: De mensen zwaaien niet meer, maar houden allemaal hun mobieltje omhoog en er wordt geen Oranje boven meer gezongen

P.S. Een ochtendblad wil maar niet wennen. Of komt het door de krant.
    P.S. 2 Het hoekhuis achter ons is verkocht. Een lichtpuntje?
    P.S. 3 Wij pakken koffers

• 15 Juni 2013 - 15:49

ANNe:

Zie op AIS dat jullie onderweg zijn naar Trollhattan. Vrijdag even het koningspaar langs zien rennen. Acht steden op één dag, dus strakke planning en ca. 2-2,5 duizend handjes schudden op één dag.
    Hij bleef maar heel even plakken bij 't Ankertje voor een snel handjeschudden met Karin. Bep kwam ze tegen en deed een groetje met de hoorn, de luchtmacht groette ook, maar deed dit met wat F16's.
    T&J zijn vast blij dat het achter de rug is. Drom heeft een soort ijsmuts op, alleen het woord UNOX ontbreekt, maar wel grappig idee.

• 15 Juni 2013 - 17:08

Dick:

Jan jij maakt wel vrienden daar, als ik de fotos zo bekijk.Ze zijn alleen wat stijfjes ga zo door misschien worden later wat soepeltjes , ik drink er effe eentje op jullie het is tenslotte 5 uur gr Dick

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.