Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Stavanger

Door: Emmy

Blijf op de hoogte en volg emmy

05 Juni 2013 | Noorwegen, Stavanger

Woensdag 5 juni 2013
Skudeneshavn-Stavanger Wind: geen Afgelegde afstand: 19nm

Vandaag na wat omwegen eindelijk in Stavanger. We denken dat we nu genoeg training gehad hebben voor de Preikestole. We hebben voor morgen en overmorgen een auto gehuurd. Morgen gaan we een toeristische route afleggen, van Stavanger naar Røldal, en als dat te ver is gaan we tot Sand. Dit allemaal in noordoostelijke richting vanaf Stavanger. En overmorgen staat dan de Preikestolen op het programma.
We liggen naast het oliemuseum. Dat leek ons iets rustiger dan midden in de stad. En ik denk dat dit ook een goeie keuze geweest is, want in de stad ligt bijna niemand. Behalve een Noordsvader, de Njord uit Harlingen. Zij zijn vanavond even bij ons aan boord geweest.
Toen we aan het aanleggen waren, liepen er net een aantal Nederlanders op de kade, afkomstig van een groot cruiseschip. Allemaal komen ze natuurlijk even een praatje maken.
We zijn vandaag natuurlijk even naar het oliemuseum geweest. Een museum gesponsord door Statoil. Museum heeft geld genoeg, het zag er echt prachtig uit.
Verder nog even in de oude stad rondgelopen. Helaas was daar ook net een cruiseschip losgelaten, dus veel mensen op straat. Wat dat betreft zijn we altijd verwend. Meestal lege straten. Op moment dat er een cruiseboot leegloopt, is het gelijk druk. Er lagen er hier 2, en ze zijn ook zo immens groot.
We gebruiken hier geen stroom van de wal. Stavanger breekt record voor wat ze vragen voor stroom: 100 NKr, ca 13 euro. Echt een belachelijke hoge prijs. Kan je beter een half uurtje je motor starten als het nodig is. Maar wij redden het meestal wel een paar dagen zonder stroom van de wal.
Temperaturen zijn nog steeds laag. Dat merk je vooral op zee. We hebben dan zomaar last van koude voeten. In de stad valt dit wel mee. Vanavond ook een beetje regen.

Donderdag 6 juni 2013
Om 10 uur konden we de huurauto ophalen. Een volkswagen Golf met 33km op de klok. We hebben een fantastische rit gemaakt. Zat geen stuk rechte weg bij. In Ǻrdal naar een heel oud kerkje geweest uit 17e eeuw. Heel authentiek, er zat zelfs nog geen verlichting in. Begin 1900 hebben mensen uit Ǻrdal, die geëmigreerd zijn naar Amerika, geld ingezameld voor een nieuw kerkje, en het lijkt alsof ze het oude kerkje zo hebben achtergelaten.
Onderweg veel watervallen, prachtige uitzichten en mooie dalen. Wat een ruig land. De tunnels door de bergen waren af en toe wel eng. Je rijdt uit het licht zo een hele donkere tunnel in, vaak geen verlichting en ook vaak gelijk een bocht. En af en toe rij je over bergrandjes en dan moet je maar niet te veel naast je kijken, de diepte in. En vrachtwagens zijn ook niet echt leuk. Kwamen er een tegen op een hele smalle bergpas, maar we stonden gelukkig net op een stopplek. Hebben 1x gehad, dat we even moesten wachten, omdat 2 vrachtwagens elkaar niet konden passeren. Gelukkig was het zo rustig, dat dit verder niet meer gebeurde.
In Røldal naar een stavkerkje geweest. Een heel eenvoudig lief kerkje uit de 13e eeuw. En daarna kwam het echt mooie stuk. Een weg die steeg naar 970m hoogte. Niet te beschrijven hoe mooi dit was. Wat een spectaculaire weg, en dan is er overal sneeuw en bevroren meertjes.
Zijn 5x met een pont overgevaren. De langste was van Stavanger naar Tau, 40 minuten, de overigen duurden zo´n 10 minuten.
Om 20.00 uur auto in parkeergarage gezet. Gelukkig had ik nog een restje eten van de avond ervoor, dus even opwarmen.

Vrijdag 7 juni 2013
Het is gelukt, we hebben de Preikestolen gehaald. Het was een behoorlijk zware tocht. Niet het stijgen, we zijn van ca. 120 m naar 604 m geklommen. Dat viel op zich nog mee, Mount Warning was zwaarder. Maar het was heel veel lopen op losse stenen en modderige stukken. Dus goed uitkijken, dat je niet uitglijdt en goed stapt. De hele tocht was 7 km. Heenweg kostten ons ca. 1 uur en 3 kwartier, terugweg was anderhalf uur. Maar het was fantastisch. Voor mij een droom die uitkomt. Ik heb me verbaasd over het soort mensen die de tocht ondernemen. Daar zaten heel wat mensen bij, waarvan ik dacht dat die het nooit zouden halen. En veel stokkenlopers. We dachten ook even dat er een bus Nederlanders was losgelaten, maar die bleken toch allemaal op eigen houtje gekomen te zijn. Het uitzicht is fantastisch, het over de rand kijken is echt heel eng. We hebben maar 1 iemand gezien die met zijn benen over de rand durfde te zitten. En op een gegeven moment kwamen er een zeilboot en een motorbootje onderlangs varen, en dan zie je pas echt hoe de verhoudingen zijn. Het is allemaal zo gigantisch groot.
Tegen vieren reden we Stavanger weer in. Het is bijna weekend, en dan lijkt iedereen hier wel gek. Een hele uittocht van auto's, veel files de stad uit. In ons haventje hebben we de afgelopen 2 dagen bijna niemand gezien, maar nu is er ineens druk vaarverkeer. Er zijn nu veel plekken bezet, maar er is ook veel heen en weer gevaar van diverse bootjes.
En nu zitten we helemaal kapot in de boot. Morgen gaan we weer verder naar het zuiden. Plan is Tananger en dan verder, maar weersvoorspelling schijnt iets veranderd te zijn. Tananger zal wel lukken, maar iets verder moeten we nog maar even bekijken.

• 07 Juni 2013 - 10:08

Gerrit:

PRACHTIG PRACHTIG PRACHTIG

• 08 Juni 2013 - 14:11

Andrea:

Super dat jullie Preikestolen gehaald hebben. Wel een zware tocht. Dat mensen met hun benen over de rand van het plateau durven zitten. Verbazend!!

• 09 Juni 2013 - 03:36

Corina:

Ben het met Gerrit eens. Prachtig. En wil graag een copie van de preek! xxx

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.