Stubbekobing - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu Stubbekobing - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Stubbekobing

Door: skuum

Blijf op de hoogte en volg emmy

04 Juni 2012 | Denemarken, Kopenhagen

Maandag 4 juni 2012
Troense-Stubbekøbing
Afgelegde afstand: 61 nm Wind W-ZW 5-6
Vandaag mooie tocht naar Stubbekøbing. Het was wat warmer dan gisteren. Maar ook veel minder zon. En dikke wind. In 8,5 uur 61 mijl afgelegd, dat is gemiddeld 7 knopen. En ook hard werken, veel sturen op de golven. Richting Omø met uitgeboomde kluiver en grootzeil met rif, tot het te veel werd en toen even alleen op grootzeil. Daarna op gereefd grootzeil en gereefd kluiver, en kotterfok Smålands Farwater op. Omdat het behoorlijk heftig sturen was, hebben we dit afgewisseld, Jan een half uurtje, en dan ik weer een half uurtje. In de haven werden we direct verwelkomd door de havenmeester. Hij had groot nieuws. Morgenochtend komt de koningin op bezoek in Stubbekøbing. Ze komt met het Koninklijke jacht, en wij liggen dus eerste rang. Ze komt al om 10 uur dus dat geen we wel even meemaken. Jan stopte de havenmeester een biertje in zijn zak. Toen hij wegfietste stak hij dit triomfantelijk omhoog naar onze Duitse achterburen, een echt Hollands biertje!
Na eten nog even rondgelopen. Dit dorp verpaupert echt heel erg. Dat zagen we jaren geleden al maar het wordt er niet beter op. Wij liggen in de oude haven, i.v.m. onze diepgang. Maar als je in de jachthaven gaat kijken, is een heel stuk niet toegankelijk i.v.m instortingsgevaar van de steiger. In de straten staan veel winkels leeg en daar wordt ook geen onderhoud aan gepleegd. Het ziet er echt allemaal nog armoediger uit dan de laatste keer dat we hier geweest zijn.

Dinsdag 5 juni 2012
Stubbekøbing
Wind: W6-7
Wat een drukte om een koningin te ontvangen. Er werden op de route overal vlaggen geplaatst, de rode loper werd vastgespijkerd op het asfalt, er werd met honden gecontroleerd op….. politiemannen in rubberboot filmden de hele haven etc. Een muziekcorps dat opgesteld moet worden, vlaggendragers die geïnstrueerd worden hoe te vlaggen. Een heel schouwspel, leuk om te bekijken. En dan al die dames met blote benen, die uren in de koude wind hebben gestaan. Om exact 10.00 uur was de Dannebrog in de haven. Er stond veel publiek op de kade, en wij lagen natuurlijk echt 1e rang. De koningin moest haar hoed de hele dag vasthouden, dat daar nou nooit iets op verzonnen is. Het gaat er wel allemaal heel gemoedelijk aan toe. De politie en militairen zijn goed aanspreekbaar, en je ziet ze ook overal gewoon met het publiek praten. De kiosk op de haven zal vanavond wel helemaal los zijn, volgens mij heeft hij het nog nooit zo druk gehad. We zijn dus niet uitgevaren. Wind was ook nog ietsje meer dan gisteren, en daar waar we naar toe wilden (Klintholm of Bornholm), is niet leuk met harde westenwind. Tijdens de afwas spektakel bekeken van het ontvangen van genodigden aan boord van de Dannebrog. Ook weer een hele ceremonie, met speciale fluitjes, een kapitein die iedereen een persoonlijk ontvangt, en matrozen die opgetrommeld worden om iemand met rolstoel aan boord te krijgen.
Aan eind van de middag zag ik een breehoorn 37 de jachthaven binnenlopen, de Sirene, ook een NVvK-lid van Jan en Gre van Aalst. Na de afwas wilden we even bij ze langs gaan, maar op moment dat we van boord gaan, staan zij voor onze neus. Zijn toen uitgenodigd bij hun aan boord te komen. Wat een mooi schip. Een echt Koopmans-ontwerp,maar toch weer heel anders ingericht dan ons schip. Maar wel heel goed doordacht. En dan merk je weer dat de wereld heel klein is want Gre is een zus van Anne Nauta, Na een gezellige avond, niet te laat terug aan boord, want morgen willen we toch proberen op Bornholm te komen. Maar de weersvoorspellingen worden wat minder gunstig. Wind gaat naar het oosten, en dat is de richting die wij uit moeten. Dus maar even kijken wat het wordt. We willen in ieder geval om een uur of 5 gaan varen.

• 04 Juni 2012 - 20:39

René:

Hebben ze daar ook een groene draak?

• 04 Juni 2012 - 20:41

Monique:

Niet te snel gaan hoor. Het mooie weer komt pas op 17 juni op Bornholm...(zonnig en 20 graden ...:-))
    Of wil ik er toch nog eerder zijn dan jullie?
    Gaaf filmpje; wat gaat het snel!

• 05 Juni 2012 - 13:47

Svendborg

27 September 2012

Nyborg
emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.