Gudhjem - Reisverslag uit Gudhjem, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu Gudhjem - Reisverslag uit Gudhjem, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Gudhjem

Door: skuum

Blijf op de hoogte en volg emmy

10 Juni 2012 | Denemarken, Gudhjem

Zondag 10 juni 2012
Christiansø-Gudhjem Wind ZW4-5 Afgelegde afstand: 14nm
Vandaag weer een fantastische zeildag. Gudhjem lag in de wind, dus kruisend die kant op. Leverde weer een mooie track op, op de AIS. Wij zijn nog niet aan gewend om van die korte stukjes te zeilen. Te vroeg wakker en dan moet je vervolgens rustig aan doen anders ben je veel te vroeg in de volgende haven.
Jan heeft vanmorgen een Jan van Gent gezien. Scheen heel indrukwekkend te zijn, de meeuwen probeerde hem weg te jagen. We moeten eens een goed vogelboek meenemen van thuis, want je ziet hier zoveel bijzondere vogels. Er zijn heel veel eidereenden met kleintjes, en het water is hier heel helder. Maar hoe klein de pulletjes ook zijn, ze kunnen al heel lang onder water zwemmen. En door het heldere water kan je ze dan mooi volgen. En dan ploppen ze zo ineens weer boven water. De moedereenden zijn behoorlijk beschermend naar de jongen toe, en vooral tegen meeuwen zijn ze heel agressief
We waren vanmorgen de laatste (rond tienen) die de haven uitvoeren. Gudhjem heeft een klein haventje, omgeven door een lief dorpje, en een aantal hele steile rotsen. Toen we aankwamen, was het behoorlijk druk op de kade met toeristen. De winkeltjes zijn open, en er zijn veel winkeltjes met glaskunst en andere eigengemaakte spullen.
We hebben de fietsjes opgetuigd en zijn naar de Østerlars Rundkirke gefietst. Het was maar 4 km fietsen, maar dat is dus bijna niet te doen op een vouwfiets. Tegenwind en een stijging van 124 m. Maar we hebben het gehaald. En de grap was toen dat de kerk op zondag dicht is. Arme Jan. Maar ook de buitenkant is heel indrukwekkend. Dus we moeten het nog een keer overdoen. De terugweg was wel spectaculair. Er hoefde niet meer getrapt te worden, maar wel geremd(door mij, Jan laat zijn fiets gewoon rollen).
Het is vanavond een hele mooie avond. Er zitten veel mensen op de rotsen rond het dorp. Je hebt een magnifiek uitzicht over het dorp en de zee, en dat met een heel mooi licht en een ondergaande zon. Tegen de avond ging er een hele vloot oorlogsschepen voor anker vlak voor het dorp. Diverse nationaliteiten, waaronder ook een Hollands schip.
Ook deze keer liggen we weer met 3 Hollandse schepen in de haven, een Feeling en een Rasmus35 uit Akkrum. Verder hebben we nog een wandeling gemaakt naar de baai van Salene. Dit is een ruig stukje kust met prachtige rotsen en kliffen. In bos stond een boom met een krijsende jonge specht. Nog even gewacht of we de moeder konden spotten, maar helaas. Er liep vandaag ook nog een bunzing acher onze boot langs. Onze buren vertelde dat ze dit vaker in Scandinavische havens hebben gezien.
Het is al tegen elven, en de 1e avond dat je nog gewoon zonder extra kleding buiten kan zitten.

• 10 Juni 2012 - 21:29

Gerrit:

Wat weer een heerlijk verslag van Emmy. Gundjhem zocht lk al door je verslag van gisteren en de knik van vandaag had ik begrepen, omdat ik sinds nu weet, dat ik ook de win drichting op de ais kan zien.

• 12 Juni 2012 - 04:38

Rogier:

Mooi T-shirt Jan

• 12 Juni 2012 - 19:33

Rene Weber:

Wat hebben jullie het mooi daar zeg!!!! Geniet er lekker van. We blijven jullie volgen.

Groetjes, Helma Lot en Rene

Btw: die vogel op Jan z'n t-shirt ga je niet in het grote vogelboek terugvinden;-)

• 12 Juni 2012 - 20:16

Fetske:

Leuk om jullie te kunnen volgen. Ziet er heerlijk uit. Hoop dat de rest van de vakantie net zo lekker is! Geniet ervan. En Emmy, ik kan natuurlijk niet wachten tot je terug bent en we weer samen in de laser het IJsselmeer onveilig kunnen maken.....

Verslag uit: Denemarken, Gudhjem

Svendborg

27 September 2012

Nyborg
emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.