Fredericia - Reisverslag uit Fredericia, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu Fredericia - Reisverslag uit Fredericia, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Fredericia

Door: Skuum

Blijf op de hoogte en volg emmy

23 September 2012 | Denemarken, Fredericia

Zondag 23 september 2012
Augustenborg-Fredericia Afgelegde afstand: 49 nm Wind WNW 4->1

We werden wakker met prachtig zonnig weer. Wind was pal west en we zijn op de motor het fjord uitgevaren. Bij Dyvig zeilen gehesen en met een schiftende wind richting noord gezeild. Tot Brandso kunnen zeilen, en toen was de wind in een keer compleet weg. Blak dus. Op motor verder gevaren naar Fredericia. Hadden stroom mee en tegen vijven konden we afmeren.
Zijn naar het haventje in de stad gegaan, en we zijn de enige passant. Er is toch iets vreemds met dit haventje. In een Duits boek dat we hebben, staat dat als je hier afmeert 50 euro of iets dergelijks kwijt bent. Verder wordt dit haventje in geen enkele gids genoemd en staat op geen enkele kaart aangegeven. Het is dat we verleden jaar in de jachthaven hebben gelegen, die zo'n 3 km van de stad verwijderd is, en toen hier naar toe gefietst zijn. Het is een leuk haventje, absoluut niet duur, met een mooi nieuw toiletgebouw. En er liggen wat slepers voor de grote scheepvaart, dus er is ook wat reuring. Waarom het nergens vermeld staat is mij een raadsel.

Morgen wordt er hele harde wind voorspeld. Begint tegen twaalven, en tussen vier en zes morgenmiddag krijgen we oost tot zuidoost 10. En dan ook regen. Een echte herfstdag dus. Maar nu is het een prachtige windstille avond, dus stilte voor de storm.

Maandag 24 september 2012
Fredericia Wind oost veel

Achteraf blijkt dat dit haventje met oostenwind niet zo handig is. Er is hier een enorme swell, en daar hebben we vanaf een uur of 4 toen het echt begon te waaien wel wat werk aangehad. Eerst hebben we de boot toch maar dwars op de wind gelegd, want we lagen nogal te rollen door de swell, en zo kregen we de swell wel meer op kop. Het water begon echter ook enorm te stijgen en toen onstond het probleem dat de palen wat kort werden, met gevaar dat alle lijnen die erop stonden eraf zouden wippen. Er zat wel een blokje op de paal maar, je kan het bijna niet verzinnen, aan de verkeerde kant van de paal. Dus toen een constructie bedacht waardoor dit niet kon gebeuren, met eeen touwtje om de lijnen, en dit touwtje weer onder het blokje door. Zo zijn we de hele avond bezig geweest met vanglijnen aanhalen, losser laten etc. Maar om 21.00 uur is het hoog water, dan zal de stijging over zijn en na twaalven gaat wind afnemen en draaien naar zuid. Dan zijn we hopelijk van probleem af en hebben we morgen de leuke taak om het spinneweb van lijnen die uitstaan te ontwarren en op te ruimen.

• 24 September 2012 - 09:56

Gerrit:

De echt harde wind kwam gisterenavond tegen tienen. Loeiend om het huis en dikke regen. Voor vandaag ook nog veel wind Z/ZO.
    Geen krant maar klopt: op de bevestiging lees ikl 25/9 als eerste.
    Mooie dagen toegewenst

• 25 September 2012 - 11:55

Gerrit:

Het is nu wel duidelijk waarom dit haventje nergens genoemd wordt,
    Dick belde of we belangstelling hadden voor de krant, die hij bij jullie op de mat had aangetroffen. Heb hem uitgelegd, dat het vanaf vandaag goed moest komen. De krant was vanochtend op tijd!

Verslag uit: Denemarken, Fredericia

Svendborg

27 September 2012

Nyborg
emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.