Hano - Reisverslag uit Hanö, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu Hano - Reisverslag uit Hanö, Zweden van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Hano

Door: skuum

Blijf op de hoogte en volg emmy

15 Juni 2012 | Zweden, Hanö

Vrijdag 15 juni 2012
Simrishamn-Hanö
Afgelegde afstand: 33 nm, Wind ZZO3-4
Vanmorgen boodschappen gedaan in de ICA. Zo’n mooie grote ICA hebben we nog niet eerder gezien, we werden er helemaal hebberig van. Jan heeft in ieder geval weer zijn knoflooksaus.
Daarna heerlijk in zonnetje naar Hanö gezeild. Ik heb er behoorlijk verbrande benen aan overgehouden. Niet goed ingesmeerd.
Hanö is een eiland van 2,2 vierkante km en een omtrek van 6 km. Er staan 100 huizen en er wonen 30 mensen. Er is een enorme leegloop. Vroeger was het een visserseiland, maar er is geen vis meer, en er is nu nog 1 visserman. We kregen al deze informatie van de havenmeester, die graag verteld over het eiland. Hij was ooit tandarts, tot hij een aantal jaar geleden besloot havenmeester te worden. Hij heeft nog een huis op de vaste wal, maar grootste deel woont hij op het eiland. Op het eiland leven zo’n 300 herten. Als je naar de vuurtoren loopt, moet je over een wildrooster en daarachter leven al die herten. Ben ’s avonds nog even naar de vuurtoren gelopen, en heb er nog wel een paar op de foto kunnen krijgen.
We hebben een wandeling gemaakt via de vuurtoren naar de noordpunt van het eiland waar een Engelse begraafplaats is uit 1810. De Britse Royal Navy was toen op het eiland gestationeerd. Nog regelmatig komen ze op het eiland langs, en leggen herdenken ze de doden. Bij betalen van het havengeld kregen we een bon voor 2 broodjes, die we morgen tussen 8 en 10 mogen ophalen in het winkeltje aan de haven.

Zaterdag 16 juni 2012
Hanö
Vandaag een dagje blijven liggen, want wind zou zuid worden, en hier blijft het mooi weer. Vannacht heeft het geregend, en vanmorgen nog wat spetters. Om uur of 11 was het droog en zijn we geen wandelen. En dat valt niet mee. Wat een stenen. Dacht ik dat we gisteren over veel stenen moesten klimmen, de wandeling van vandaag was nog veel erger. En natuurlijk rode tekens volgen. Daar heb ik nog een beetje een trauma van, doordat ik verleden jaar zo vreselijk verdwaald ben. Ook nu was het goed zoeken, maar gelukkig is dit eiland zo klein dat je niet zo heel erg kan verdwalen. Af en toe loop je dan maar een stukje niet over het pad. Toen we terugkwamen op de boot, waren we enorm bezweet, dat we gelijk even zijn gaan douchen. Onder weg was namelijk de zon gaan schijnen, en daar waren we niet helemaal op gekleed. De rest van de dag lekker in de kuip gezeten, zitten lezen, slapen, internetten, spelletje yatzee gespeeld etc. Vanavond de cobb weer eens opgestart.
Er werd vanavond op bijna alle boten in de haven gebarbecued. Aan de overkant van onze boot ligt een Zweeds charterschip (Baltic Beauty uit Ronneby, wat een lelijk schip). Die had een gezelschap aan boord, die begonnen liedjes te zingen. En ze begonnen met Zeerover opa Fabian. Fantastisch. Dat is een van mijn favoriete liedje uit Pippi Langkous. Verleden jaar in Stockholm liepen we op straat, en toen werd het keihard in een auto gedraaid, maar dan in hard-rockversie.
Vanavond belde René nog. Ze zijn nu op Rügen, en varen morgenavond naar Bornholm. Zij hadden vandaag wel regen.

zondag 17 juni 2012
Hano
Ook vandaag nog een dagje op het eiland blijven liggen. Er stond vandaag veel wind, en als het had gemoeten hadden we wel gevaren, maar het was er wel tegenin. Dus een lui dagje van gemaakt. Vanmorgen ging de Baltic Beauty ook weg. Deze lag aan lagerwal en was wel komisch gezicht, want alle opvarenden moesten eerst allemaal op achterschip komen. Waarom dit nu was , werd ons niet duidelijk, om de schroef meer onder water te krijgen? Toen het niet lukte om weg te komen, moest iedereen van boord af, lag het schip aan de grond?. Uiteindelijk is het gelukt om weg te komen maar dat heeft wel een half uur geduurd. Vandaag flinke buien overgehad, waarvan 1 met meer dan 30 knopen wind in de haven. De veerboot probeerde toen net weg te komen, maar kreeg zijn kop niet om. Moest een paar keer steken, voordat dat lukte. Het was vandaag ook een verkleedpartij, dan was het weer warm door de zon, dan weer koud door de regen. De regen zag je verdampen op de stenen.

• 16 Juni 2012 - 10:19

Gerrit:

De Engelsen zaten op Hanö tussen 1810 en 1812, d.w.z in de strijd tegen Napoleon! Mag er ook weer eenj plaatje vn Emmy? Zijn benieuwd hoe ze er nu uitziet
    G

• 18 Juni 2012 - 04:37

Marchien:

Die hard rock versie heb ik ook. Zei de jongens niets! Cultuur barbaren.
    Net even je videos gekeken, krijg ik tranen in m'n ogen.

• 18 Juni 2012 - 11:23

Gerrit:

Die Baltic Beauty is onder vol zeil wel een schoonheid. Dick bracht weer een mooie portie zomerkoninkjes, waar we op Marchiens verjaardag van genoten hebben. En op Corina's jaardag hebben we er nog een paar.
    Zag op ais, dat jullie de wind niet lekker hebben, maar jullie bestemming zullen jullie vast wel bereiken.
    G.

Svendborg

27 September 2012

Nyborg
emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.