Laatste week - Reisverslag uit Augustenborg, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit Augustenborg, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Laatste week

Door: Skuum

Blijf op de hoogte en volg emmy

30 Augustus 2010 | Denemarken, Augustenborg

Zaterdag 21 augustus 2010
Augustenborg-Dyvig Wind: ZW 5 Afgelegde afstand: 12zm
Vanmorgen om 5 uur opgestaan. Om 6.15 in de auto richting Augustenborg. En om 12.45 was ik er zonder veel problemen. Jan had de boot weer startklaar gemaakt. Eerst nog even met de auto naar Sonderborg, om onze nieuwe lamp op te halen voor boven de keukentafel. Snel nog even boodschappen gedaan en toen naar Dyvig gezeild. Alleen op kotterfok en rif in grootzeil. Liep hard genoeg en het was buiig weer. Na de pont kregen we een fikse regenbui. Zicht werd behoorlijk slecht, maar toen we Dyvig invoeren, was het al weer droog. Na eten even naar de kant geroeid en mooie wandeling gemaakt naar Mjels Vig.
Zondag 22 augustus 2010
Dyvig-Torø-Reede Wind: ZW4 Afgelegde afstand 19zm
Vannacht heeft het aardig geregend, en er kwam ook nogal wat wind uit de buien. Vanmorgen de buitenboordmotor achter de rubberboot gehangen, en naar Mjelsvig gevaren, naar het kleine jachthaventje. Daar even rondgelopen. Gisteren kwamen er 7 catamarans binnen en die liggen hier op het strand. En ze waren nu bezig om weg te komen. Jan is terug gevaren met de rubberboot en ik ben lopend over het E Govl pad gegaan. Mooie wandeling, midden door de korenvelden. Terug bij hotel Jan ge3beld, en die heeft me weer opgepikt. Het werd even helmaal zwart en er viel een dikke bui. Daarna weggegaan, maar helaas kregen we voor we Dyvig uit waren nog een bui op onze kop. Richting Assens gegaan. Mooi lopend windje. En op gegeven moment zelfs zonnig. De buien zag je achterlangs naar oosten trekken. Hele mooie wandeling naar het dorp gemaakt. Het is een heel mooi natuurgebied. Het haventje is helemaal mooi. Heel rommelig en er staan palen in water, tussen 2 palen een lijn en daar maak je je boot aan vast. En op de kant is van alles te vinden. In dorpje aantal aardige oude huisjes. Laat gegeten, cob natuurlijk.
Maandag 23 augustus 2010
Torø-Reede-Kolding Wind: Oost-Zuid oost 4-5 Afgelegde afstand: 23 zm
De boot lag 180C gedraaid, wind was ZO geworden. Eerst nog even gewandeld. Daarna zeilen gehesen en naar Kolding gezeild. Wilden voor anker gaan, maar Anne belde vanuit Nederland dat ze hele harde wind hebben, en toen even naar de weersvoorspelling hier gekeken, en voorspellingen zijn wkr 7 t/m 10. Dus zijn we maar naar de jachthaven gegaan. Hebben wel lekker kunnen zeilen, vlak voor Kolding fjord begon het te regenen, en dat hield ook niet meer op. In jachthaven alles stormvast gezet. De wind gaat naar west en is nog oost, dat is wel vreemd met goed vastleggen. Marit was ook weer terug van Lowlands. Ze heeft behalve vandaag goed weer gehad, en het was nog leuker dan verleden jaar.
Vanavond begon het aardig te stormen. 33 knopen wind op de klok, en dat in de beschutting.
Dinsdag 24 augustus 2010
Vanmorgen rustig aan gedaan. Regelmatig een bui met enorme windstoten, maar tussendoor gelukkig ook zon. Fietsen tevoorschijn gehaald en Trapholtmuseum opgezocht. Zijn langs Koldingfjord gereden, en al die mooie huizen die we altijd vanaf water zien, konden we nu van dichtbij bewonderen. En dat is kwijlen hoor. De mensen hier hebben echt smaak. Heel modern en strak, prachtig aan de fjord gelegen. Wij moesten af en toe schuilen en deden dat dan in supermoderne carports. Trapholtmuseum is ook fantastisch. Veel Deense designmeubels, vooral stoelen. Je verbaast je af en toe over de jaartallen van sommige ontwerpen. Zo oud al en nog steeds heel modern. Verder heeft het museum sinds 2003 het kubeflex-zomerhuis van Arne Jacobsen in de tuin staan. Dit huis bestaat uit kubussen, en afhankelijk hoe groot je het huis wilde hebben, hoe meer kubussen je kocht. Project is niet echt gelukt, maar omdat Arne Jacobsen regelmatig in Trapholt kwam, konden zij het huis overnemen. De tuin waarin het huis staat is van een Deense tandarts geweest, die in Amsterdam gewerkt heeft. Op gegeven moment is deze man terug gekeerd naar zijn geboortestreek en heeft hier een stuk land gekocht. Daarin is hij een appelboomgaard begonnen, met Cox Oranges, want die waren het best voor je tanden. En verder heeft hij een aantal huizen in Denemarken gered, en op deze plek weer laten opbouwen. Terug hadden we wind tegen, maar we kwamen van een hoge berg, en dat scheelde wel heel veel trapwerk. Aan boord windmeter weer even aangezet en we kwamen nu af en toe tot 36 knopen wind, tegen wkr 8. Aan eind van de middag nog even de stad in geweest. Dan merk je dat museum grote invloed heeft. Veel Winkels met design.
Woensdag 25 augustus 2010
Kolding-Fænø Wind West 6-7 Afstand 8zm
Vanmorgen met fiets de stad in om brood te kopen. Het is lekker weer, wel stuk kouder dan de afgelopen dagen, en het waait nog steeds hard. Eind van de dag moet het wat gaan afnemen. Bootjes gekeken in de haven en zitten lezen in de zon. Af en toe nog goede windstoten. Tegen vieren alles opgeruimd. Weggaan ging helemaal niet goed, we kwamen dwars tussen de palen te liggen. Gelukkig net lengte genoeg om tussen de boten in te liggen. Met hulp boot kunnen draaien en weg kunnen komen. Alleen op kotterfok liepen we ongeveer 5-6 knopen. Af en toe 28 knopen wind over dek. Zijn naar Fænø gezeild en onder de zuidpunt voor anker gegaan. Daar was het goed beschut en zo konden we ook goed de wedstrijd van Middelfart bekijken. De wind nam ook af en er was een prachtige volle maan.
Donderdag 26 augustus 2010
Fænø-Gennerbucht Wind WNW3-4 Afstand: 29 zm
Ik verwacht op deze plek altijd bruinvissen, maar als we voor anker liggen zie je ze nooit. Terwijl als we hier zeilen, ze regelmatig zien. Vandaag mooi zeildagje. Ook weer blote benen. Wind schiftte wel vaak, maar we konden wel alles zeilen. Af en toe zag je op land grote stofwolk, en met verrekijker kon je zien dat er dan een combine bezig was. Het is nu 2 dagen droog, dus de boeren zijn als een gek aan het oogsten. Ben benieuwd of het droog blijft. Van Marit hoorden we dat het in Nederland hela dag regent, en dat het de komende 2 dagen ook blijft regenen, en dat ze verwachten dat er in 3 dagen net zo veel valt als in heel augustus normaal valt. In Genner bucht vlak voor de haven van Kalvø voor anker gegaan. Liggen op een plaatje van 4m en om dat plaatje heen is het meer dan 10m diep. ’s Avonds naar kant geroeid en Kalvø rondgelopen. In midden hebben ze een stenenpark, met stenen die in Zuid-Jutland gevonden zijn, en vanuit Noorwegen, Zweden, Finland etc. in ijstijd hier terecht zijn gekomen. Er staan overal bordjes bij met herkomst en wat voor soort gesteente het is. Weer een prachtige maanopkomst, boven de Genner bucht. Wind was weg en zon ging net onder.

Vrijdag 27 augustus 2010

Gennerbucht-Augustenborg Wind NNW 3 Afstand: 18 zm

Vanmorgen naar land geroeid en even rondgewandeld. Er staan hier veel pruimenbomen, dus dat was even smullen. Toen we terug aan boord waren en ankerketting aan binnenhalen waren, kwamen er 2 bruinvissen langs zwemmen, waarschijnlijk moeder met jong. Even zitten kijken tot ze weer weggezwommen waren. Zeilend weggevaren. Was een mooi lopend windje. In Augustenborg zijn we gelijk begonnen met aftuigen. De zeilen zijn mooi droog, en die hebben we netjes opgevouwen, zodat ze mooi aan boord kunnen blijven liggen. Even bij de hamburgertent in dorp wezen eten. De eigenaresse is Vietnamees, en serveert naast snackbarvoer, uitstekende Vietnamese maaltijden. Het is in het dorp behoorlijk druk met af en aanrijdende trekkers met graan. Alles wordt bij de grote silo afgeleverd. Om 22.00 uur reden ze nog.

Zaterdag 28 augustus 2010

Vandaag tocht met auto gemaakt naar Kegnæs. Dit is weer een eiland onder Als, verbonden met Als door een dam. Het was op zich mooi weer vandaag, vanmiddag af en toe heel even een buitje, maar dan al weer snel een zonnetje. Het is hier volop korenbouw. Hebben wat foto´s voor René gemaakt, want dat wilde hij graag. Er was 1 boer die zijn tarwe gewoon op het land gooide, op een doek. De rest brengt het toch wel weg. Bij Mommark zat er ook een graanhandel, dus ze hoeven niet helemaal naar Augustenborg. In Augustenborg reden de trekkers vanavond ook weer tot zeker een uur of 11. Vanavond hadden we het havenfeest, of te wel de verjaardag van Anders. Hij had weer een groot varken laten aanrukken, salades en aardappelsalade. Was weer heel gezellig, behalve dat Jan op eind van de avond zich liet verleiden aan de schnapps te gaan met wat Duitsers. Had hem op gegeven momnt behoorlijk zitten. En morgen gaan we om 6.00 uur rijden. Niet echt verstandig. Aan eind van avond werd het wat kouder, dus moesten we van Anders hout gaan verzamelen in bos. Hij had nog een zak met kolen, en op een grote barbecue een lekker houtvuurtje gemaakt. De uilen begonnen ook weer lawaai te maken rond schemering. Dat is wel zo´n apart geluid. En er vlogen ook nog vleermuizen rond. Tegen elven lagen we in bed.

Zondag 29 augustus 2010

Helaas, het zit er weer op voor dit seizoen. Weer een goeie terugtocht, minder dan 6 uur over gereden. In Duitsland en laatste stuk Nederland enorme stortbuien. Dat reed wel lastig.

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.