Weer een nachtje doorhalen - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu Weer een nachtje doorhalen - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van emmy Konst - WaarBenJij.nu

Weer een nachtje doorhalen

Door: Skuum

Blijf op de hoogte en volg emmy

27 Juni 2010 | Denemarken, Skagen

Zaterdag 26 juni 2010
Skauerøya-Stokken W 4 Afgelegde afstand: 16 nm
Vanmorgen eerst naar Lillesand, even wandelen en boodschappen gedaan. Mooi dorpje. Er is hier de hele week feest(volgens mij in elk dorp in Noorwegen rond de 23e juni). Vanmorgen was er een groot ontbijt, en stond er een hele lange tafel gedekt. Verder veel kraampjes met eigen gemaakte dingen. Heel gezellig allemaal. Daarna de Blind Leia gedaan, een prachtig stukje Noorwegen. Eerst onder een brug door die volgens de kaart 19m hoog is, en wij zijn dat met antennes ook. Heel langzaam met laag water erdoor gegaan, en dat ging gelukkig goed. Volgens mij hadden we nog wel een halve mete3r over. Daarna door kronkelende smale en soms ondiepe stukjes. Soms moet je wachten tot de tegenligger voorbij is, voor je erdoor kan. Aan eind van de tocht een ankerplaats gezocht vlak voor Kristiansand, Stokken. Dachten daar even te ankeren. Maar dat dacht heel Kristiansand ook. Echt overal lagen voornamelijk motorbootjes. Wij hebben ons in midden van de baai geïnstalleerd, en lekker zitten kijken. Jan is naar bed gegaan, want vanavond gaan we oversteken naar Skagen.
Zaterdag 26 juni en Zondag 27 juni 2010
Stokken-Skagen Wind: ZW5->W7->ZW5 Afgelegde afstand: 120 nm
Om acht uur zijn we vertrokken. Moesten ons eerst nog door de laatste rotsen wurmen, en toen zaten we weer op vrij water. Stond een wkr 5, zuidwest. Grootzeil met 1 if en kotterfok was genoeg om gemiddeld 7 knopen te lopen. Streven was Thyboron. Maar na 20 mijl dit plan laten schieten, toen was het West 7 geworden. Het was wel een prachtig stuk om te zeilen. Mooie ondergaande zon, een volle maan die opkwam en enorme lange hoge golven. Het was hier meer dan 500 meter diep, en ik had al gelezen dat je dan kan ervaren wat het is om op de oceaan te zeilen. Riding on the waves. Toen we afgevallen waren voor Skagen hebben we een hele poos alleen op gereefd grootzeil gelopen. Nog steeds gemiddeld 7 knopen. Toen de wind inzakte naar 24 knopen hebben we grootzeil laten zakken, en zijn verder gegaan op alleen kluiver. En weer later werd de wind weer zuidwest, en werd het weer een wkr 5. Toen zijn we met gereefd grootzeil, rif in kluiver en kotterzeil verder gegaan en liepen we bijna 8 kopen gemiddeld. Al met al redelijk soepel tochtje, jammer dat Thyboron niet gelukt is. Om de beurt geslapen. Allebei ook wel wat zeeziek geweest. Jan 1e stuk, hij moest zelfs overgeven. Ik op moment dat we ruimer gingen varen. Had het even slecht, maar kon daarna weer gewoon lezen onder zielen. Maar paar uur later ging het weer even mis. Dan zijn de golven waarschijnlijk net even verkeerd voor mij. Vlak voor Skagen haddden we nog sgteeds een wkr 5 uit zuidwest. En op hoekje werd het even vreemd. Zeilen gestreken en verder op de motor. Voor Kattengat was Zuid 3 voorspeld, en toen we echt op Kattengat zaten was dit ook zo. Terwijl Skagerak nog een ZW5 had. gek dus dat het water even vreemd deed. Voor de haven zagen we de Myrte ankerop gaan. We waren helaas net te laat. Hebben wel wat foto’s kunnen maken. In de haven van Skagen was het heel druk. We moesten achter hekanker. Hebben we genoeg geoefend afgelopen tijd, dus dat ging probleemloos. De Noren hebben al vakantie, en die liggen hier vooral. En we zien heel wat mensen met karretjes vol drank naar de boot lopen. Dat moeten wel Noren of Zweden zijn. Skagen lijkt erg op een Waddeneiland. Aan de haven veel leven, door terrasjes, winkeltjes e.d. Hebben bij een veredelde patattent heerlijke visschotel gegeten. ‘s Avonds ben ik nog even wezen fietsen. Ben door de duinen naar de landtong Grenen gefietst. Kwam langs het Wipvuur, een baken uit vroegere tijden. Verder stonden er een aantal vuurtorens. Op strand veel bunkers. Ben niet naar de overgang Skagerak-Kattegat gelopen, maar je kon puntje wel zien. Verder naar de Laurentiustoren gefietst. Dit was een kerk die men hjeeft afgebroken, omdat de kerk anders door zandverstuivingen verloren zou gaan, maar de toren is blijven staan. Deze heeft men toen wit geschilderd en werd toen een baken voor de scheepvaart. Het is een vreemd gezicht, zo’n toren midden op de hei. Verder even door Gammel Skagen gefietst, een heel oud stukje, met prachtige kleine gele huisjes, met rode daken.

• 28 Juni 2010 - 08:06

ANNe:

Hier geen wind, dus je zit daar goed.

• 28 Juni 2010 - 10:47

Gerrit:

DMI voor Thyborn ga heel wat minder wind. Jammer, maar volgende keer beter.
    Voor vandaag citaat uit NHD:
    Zij: Nog een vaatje bier, je hebt er al vier!
    Hij: Jij hebt geen verstand van voetballen!
    Liefs en nog mooie dagen

emmy

De reisavonturen van: === Jan van Oostende === ====== Emmy Könst ====== Seizoen 2013 Dit jaar staat een grote tocht op de planning. Van mei t/m september vrij. Lijkt nu al tekort te worden. Plannen: Limfjord, Stavanger, Gotakanaal, Alandeilanden en daarna is het nog een vraagteken, is afhankelijk van tijd en weer. Seizoen 2012 Dit jaar plannen richting Bornholm en Christianso. En tussendoor lekker in Denemarken zeilen. Seizoen 2011 Nog een jaartje Denemarken, en er zullen er waarschijnlijk nog meer volgen. Bevalt te goed. Doel is dit jaar richting Stockholm. Seizoen 2010 Marit en Emmy beginnen met een stedentrip naar Parijs. En in april begint dan weer zeilseizoen. Boot ligt, omdat het heel erg goed bevalt, nog steeds in Denenmarken. Streven is dit jaar de westkust van Noorwegen. Seizoen 2009 Boot heeft overwinterd in Augustenborg en kunnen we beginnen we aan ons 2e seizoen in Denemarken. Er zijn vakantieplannen voor Zweden of Noorwegen. Seizoen 2008 Zeilen in Denemarken is magnifiek, en daar we er nu eens een langere tijd willen rondzeilen, zonder de druk van terugtocht, hebben we besloten onze boot, een Victoire 1200, een jaar in Augustenborg in Denemarken te leggen. In voorjaar brengen we de boot weg met Rene en Monique. In juni/juli zeilen we met dochter Marit en neef Rogier Dekker uit Australië. Daarnaast zullen we in ieder geval ook nog wat tijd samen doorbrengen aan boord.